Primátorka měta Brna

Dotazy primátorce

Toalety
(publikováno: 25.11.2019)

Vážený pane,
co se týče veřejných toalet v centru města, většinou jsou spravovány městskou částí Brno-střed. Ta je od začátku loňského roku provozuje zdarma. Jedná se konkrétně o toalety v parku při ulici Rooseveltově, na Malinovského náměstí proti budově Magistrátu města Brna, v Tržnici Brno na Zelném trhu a také o toalety na konci Uličky Václava Havla na Kapucínských zahradách. K tomuto lze připočítat i toalety v Björnsonově sadu, které na základě smlouvy s městskou částí provozuje tamější kavárna také zdarma. Na ulici Joštova naproti Fakultě sociálních studií MU jsou k dispozici veřejné toalety, které jsou přístupné nepřetržitě po vhození desetikoruny.

Městská část také třetím rokem poskytuje dotaci podnikům, které zpřístupní své toalety veřejnosti. Takto se zapojilo šest kaváren, které v otevírací době umožňují lidem využívat jejich sociální zařízení. Poznáte je tak, že mají vchod viditelně označený logem FREE WC. I toto je jedním z nástrojů, jak zajistit lepší dostupnost základních služeb obyvatelům Brna a jeho návštěvníkům.
Magistrát města Brna také v roce 2017 zrekonstruoval veřejné toalety na Nádražní 10 naproti 5. a 6. nástupišti. Ve městě provozují toalety i další subjekty, například Dopravní podnik města Brna na nádraží u Grandu nebo České dráhy na hlavním nádraží. Ty jsou otevřeny nonstop. V neposlední řadě lze využít toalety i ve veřejných budovách.

Doufám, že Vám výše uvedené informace pomohou.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Doprava Zvonařka
(publikováno: 04.11.2019)

Pěkný den,

ve čtvrtek 17. října vydal Odbor dopravy Jihomoravského kraje stanovení pro dopravní značení s okamžitou účinností. Provoz na Zvonařce je tedy v současnosti už v režimu 2+2. Ne vždy je možné pustit dopravu okamžitě po dokončení oprav komunikace. Zhotovitel stavby musí splnit řadu administrativních úkonů a užívání stavby musí posvětit příslušný úřad. To může způsobit určitou prodlevu. Položený asfalt rovněž neznamená, že byly dokončeny všechny práce v oblasti. Zvláště v případě Zvonařky, která byla ovlivněná náročnou stavbou projektu Tramvaj Plotní. Ráda bych tímto poděkovala řidičům za trpělivost.

S pozdravem a přáním hezkého dne

Markéta Vaňková
Padající omítka budova ZŠ na ulici Rašínova
(publikováno: 04.11.2019)

Vážený pane,

zřizovatelem základní školy na ulici Rašínova je městská část Brno-střed, která zajišťuje opravy a investice na svých školách a školkách. V uplynulých letech provedla na této budově opravu střechy a okapových žlabů, uvnitř budovy se přebudoval byt školníka na oddělení školní družiny. Zástupce zřizovatele školy sdělil, že jsou si vědomi neutěšeného stavu fasády školy, a proto ji nechali provizorně zajistit osítěním. To má zamezit padání částí fasády na kolemjdoucí občany. Vzhledem k velké finanční náročnosti opravy však dosud nebyl stanoven termín, ve kterém bude fasáda školy kompletně opravena.
Pokud máte zájem o podrobnější informace, obraťte se prosím na úřad městské části Brno-střed, který je, jak je výše uvedeno, zřizovatelem této školy.

Přeji Vám hezký zbytek dne.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Atletická hala
(publikováno: 02.10.2019)

Vážený pane inženýre,

s atletickou halou v bohunickém kampusu nadále počítáme. Uzavřená smlouva dává objednateli (tedy městu) možnost rozhodnout o dalším postupu po dokončení jednotlivých etap. V tomto případě se jednalo o získání územního rozhodnutí. Poté, co projekt získal tento důležitý dokument, byl v minulém týdnu (18. září 2019) předložen materiál Radě města Brna. Na základě jejího rozhodnutí se stanovilo, že se bude i nadále v projektu pokračovat podle stanoveného harmonogramu. Ten počítá s dokončením stavby nejpozději v roce 2022.
vzhled veřejných prostor
(publikováno: 17.09.2019)

Vážený pane,
naší snahou je udržet budovy v majetku města v dobrém stavu. Jednou z činností, jak toho město dosahuje, je i péče o fasády. S tím souvisí i odstraňování graffiti. Každoročně je na to vyčleněno několik set tisíc korun. Vyčerpaná částka v posledních letech klesá, a to díky několika důvodům. V minulosti zajišťoval Odbor správy majetku (OSM) odstraňování graffiti centrálně na území celého města Brna, což dnes neplatí. Jednotlivé městské organizace (městské části, Dopravní podnik města Brna, Technické sítě Brno, Veřejná zeleň města Brna, Brněnské komunikace a další) dnes řeší odstraňování graffiti na svém majetku samostatně z vlastních prostředků. Oproti předchozím letům klesl počet graffiti v místech spravovaných OSM (tj. především v historickém centru města), a to díky rozšíření kamerového systému. Proto čísla reálných nákladů města na tyto práce klesají. Odstraňování těchto maleb se dnes bohužel prodloužilo kvůli požadavkům nové legislativy. Každý zásah do objektu, který se nachází na území městské památkové rezervace nebo je kulturní památkou, je dle zákona nutné předem konzultovat s památkáři. Město Brno dnes tuto činnost může vykonávat pouze na objektech, které jsou v jeho vlastnictví. Kromě vlastní kontrolní činnosti Odbor správy majetku reaguje i na všechny podněty od veřejnosti a předává je dotčeným správcům. Snaží se tím pomáhat s odstraňováním zjištěných graffiti.
V této věci koná také Městská policie Brno, která v posledních dvou měsících přistihla při sprejování nejméně osm lidí. Například poslední případ se stal v prostoru před hlavním nádražím, kde strážníci zajistili čtyři sprejery, kteří své graffiti malovali přímo na tramvajový ostrůvek.
Město také nabízí sprejerům legální plochy, kde mohou svá díla malovat bez obav. Jedním z nich je například prostor u zastávky Ondrouškova v Bystrci nebo stěna u křižovatky na Křenové a Tkalcovské. Nedávno se sprejerům vyhradil nový prostor v Králově Poli mezi místním nádražím a Kociánkou. V tomto oceňuji ty, kteří si tato místa vybírají a nepoškozují tak cizí majetek.
Co se týká péče o zeleň ve městě, o tu pečuje několik subjektů. Jsou jimi městská společnost Veřejná zeleň města Brna, samotné městské části nebo správci komunikací, u nichž se zeleň nachází. Těmi jsou například i Jihomoravský kraj nebo Ředitelství silnic a dálnic. V posledním období se přistupuje k sečení trávy jiným způsobem. Vzhledem k suchému a horkému počasí odborníci nedoporučují její přílišné sečení. Veřejná zeleň města Brna preferuje už 14 sezon sečení trávy s mulčováním a vyšší seče v parcích, které má ve správě. Výška pokosu činí cca 10–12 cm, přičemž se řídí podle využití travnatých ploch a sečení se neprovádí při dlouhotrvajícím suchu.
Nepobytové (luční) trávníky se kosí zejména na svazích a málo frekventovaných místech 2–3 x za rok. Dodám, že pracovníci Veřejné zeleně používají mozaikovitou nebo výběrovou seč.
Jak jsem zmiňovala výše, své podněty ke graffiti můžete poslat na e-mailovou adresu kucerova.danuse@brno.cz.
Přeji Vám hezký den.
S pozdravem
Markéta Vaňková

VC Brna
(publikováno: 12.09.2019)

Dobrý den,
celkový počet návštěvníků za celé tři dny byl podle metodiky pořadatele akce Dorny necelých 187 tisíc. Metodika ovšem nepočítá unikátní návštěvníky. Jednoduše – pokud si člověk koupil vstupenky na tři dny a všechny tyto dny přišel, je započítán celkem 3x. V počtu jsou zahrnuti také jezdci včetně týmů, jejich hostů, neplatící malé děti, zkrátka všichni lidé, kteří se v dané dny na okruhu pohybují.
Počty unikátních návštěvníků nelze počítat podle zaparkovaných dopravních prostředků. Řada lidí dorazí na místo také městskou hromadnou dopravou či pěšky z blízkého okolí. Na letošní ročník bylo prodáno necelých 40 tisíc lístků. Tento počet je poměrně stabilní, ačkoliv v letošním roce se počet lístků mohl mírně lišit z důvodu, který uvádíte, a to souběh konání Velké ceny F1 v Maďarsku.
S pozdravem
Markéta Vaňková
Rušení cykloobousměrek
(publikováno: 12.09.2019)

Dobrý den,
aktuální úpravy provozu v ulicích Radnická, Veselá, Mlýnská, Arne Nováka, Gorkého a na Mendlově náměstí si vyžádala nutnost změny dopravního značení v rámci systému rezidentního parkování. Odbor dopravy vycházel z negativního stanoviska Policie ČR k předložené projektové dokumentaci. Policisté se domnívali, že by cykloobousměrky v daných ulicích mohly být v souvislosti s úpravou značení pro cyklisty i ostatní účastníky dopravy nebezpečné. Pro nás, jako zástupce města, je bezpečnost chodců, řidičů i cyklistů prioritní. Ale zároveň máme zájem podporovat cyklodopravu v Brně, proto se radní pro dopravu Petr Kratochvíl pustil do vyjednávání se všemi dotčenými stranami. Na základě těchto jednání Odbor dopravy MMB na pokyn radního pro dopravu zaslal Brněnským komunikacím objednávku na zpracování projektové dokumentace s návrhem řešení pohybu cyklistů. Tato dokumentace je už hotová a nyní se čeká na stanovisko policie k novému návrhu. Vzhledem k tomu, že jsme při zpracovávání projektu dbali na zahrnutí všech zásadních připomínek ze strany policie, věřím, že se podaří nový projekt schválit a cykloobousměrky v některých zmíněných ulicích zachovat. Věc je zatím ale ještě v jednání.
S přáním hezkého dne
Markéta Vaňková
Vodní prvek
(publikováno: 08.08.2019)

Pěkný den,
dle informací z městské části Brno-střed, která má fontánu před JAMU ve správě, docházelo při jejím provozu k významným únikům vody. Proto byl chod tohoto vodního prvku zastaven. V současné době se testují všechna potrubí, která jsou k fontáně napojena, a hledá se místo, kudy voda prosakovala. Pro kolemjdoucí je tento průzkum neviditelný, probíhá v podzemí, kde se potrubí nachází. Poté co bude testování dokončeno, městská část závadu odstraní svými silami, případně s pomocí magistrátu.
Nečinnost OUPR
(publikováno: 08.08.2019)

Dobrý den,
novela stavebního zákona, která vešla v platnost v lednu roku 2018, zasáhla do činnosti odboru velmi negativně, a to v podobě zavedení závazných stanovisek. Ty zásadně přetížily kapacity mnoha úřadů územního plánování, a způsobily tak značné prodlevy při vyřizování této agendy.
Odbor územního plánování a rozvoje Magistrátu města Brna již v předstihu před novelou zpracoval organizační změnu, kterou samospráva města Brna zvýšila o 4 počet funkčních míst na referátu vydávajícím závazná stanoviska posuzující pozemní stavby, následně v roce 2018 o další 2 funkční místa a konečně v roce 2019 o další 4 funkční místa. Počet zaměstnanců vykonávajících tuto agendu stoupl z původních 6 v roce 2017 na 16 v roce 2019.
I přes tato opatření se doposud nedaří všechna funkční místa obsadit, a to i vzhledem k faktu, že je velký nedostatek kvalifikovaných lidí, kteří by splňovali požadavky dané zákonem.
Od poloviny prosince 2018 pracuje na odboru 11 zaměstnanců. Na základě výběrových řízení by mělo dojít k obsazení dalších dvou funkčních míst, tj. k 1. 9. 2019 by celkový počet zaměstnanců vykonávajících tuto agendu dosáhl 13.
Velkým problémem je často nekompletní dokumentace, kterou musíme vracet k doplnění. Dalším častým problémem je snaha o vytěžení pozemků v jednotlivých plochách nad rámec závazných regulativů stanovených v územněplánovací dokumentaci. Vzhledem k tomu, že většinou žadatel nechce záporné stanovisko, dochází k opakovaným konzultacím nad záměry, dalším přepracováním žádostí a následným opětovným posouzením. To vše způsobuje další a další prodlužování doby vypracování stanovisek.
Snahou vedení města je stabilizace poměrů na pracovišti, postupné obsazení všech volných míst a zajištění rychlejšího vydávání závazných stanovisek. Na závěr dodám, že do funkce nové vedoucí OÚPR byla od 1. října 2019 jmenována Pavla Pannová, která má z této oblasti bohaté zkušenosti.
Vážený pane, děkuji Vám za trpělivost, kterou projevujete při čekání na závazné stanovisko. Přeji Vám jen to nejlepší.

(publikováno: 08.08.2019)

Pěkný den, pane Davide,
z dat Českého statistického úřadu, který provedl v roce 2011 sčítání lidu, je patrné, že se k islámu přihlásilo v Brně 306 osob. Z odhadů odborníků pak lze usuzovat, že se tento počet může pohybovat až k 500.