Primátorka měta Brna

Dotazy primátorce

Nedostačující kapacita LZP
(publikováno: 29.01.2020)

Vážená paní,
Vámi popisovaná situace na zubní pohotovosti v Úrazové nemocnici mě mrzí. Obrátila jsem se proto přímo na zástupce nemocnice a snažila se o této záležitosti zjistit více.
Zubní pohotovost v Brně využívají nejen spádoví pacienti (občané Brna a jeho okolí, studenti, zaměstnanci pobývající v Brně, cizinci, turisté apod.), ale také pacienti z jiných okresů, a dokonce i krajů. Přetížení je tedy způsobeno nadkapacitním množstvím pacientů. Nezřídka se stává, že některé z dalších pohotovostí v kraji z nějakého důvodu dočasně neordinují a pak jsou pacienti posíláni do Úrazové nemocnice. Příkladem může být zavřená pohotovost v Břeclavi v období vánočních svátků. A bohužel se tak stalo i mimo Jihomoravský kraj, konkrétně opět na Vánoce ve Zlínském kraji. Zde tato situace zatím nebyla vyřešena.
Stává se také, že někteří soukromí stomatologové nezajišťují zástupy během své nepřítomnosti, ale informují pacienty (cedulkou na dveřích v ordinaci), že je zastupuje pohotovost v Úrazové nemocnici v Brně.
Bohužel se stalo pravidlem, že o takových výpadcích na jakékoli úrovni není Úrazová nemocnice v Brně oficiálně informována. Dochází tak ke krizovým situacím, nejčastěji ke konci ordinační doby. Nejméně hodinu předem je potřeba počet pacientů redukovat, resp. odmítat ošetření (podle počtu čekajících a předpokládané délky jejich ošetření). O tom, že jsou lékaři plně vytíženi, svědčí počty ošetřených pacientů. Ve všední den je jich od 30 výše a ve volné dny kolem 70 až 95. To znamená, že ve všední den (v době od 18 do 24 hodin) je ošetřeno 5 pacientů za hodinu a ve volné dny (v době od 8 do 20 hodin) minimálně 6 pacientů.
Pokud např. vyšetření a ošetření spočívající v místní anestesii a vytržení jednoho zubu má Seznamem zdravotních výkonů stanovenou dobu celkem 40 minut, lze si snadno odvodit, že v režimu pohotovosti je tento čas často hluboce podkročen. I to dokazuje značné přetížení ambulance.
S redukcí počtu pacientů nelze počítat. Město Brno ale bohužel nemá nástroje, které by mohly tento problém vyřešit. Efektivní by mělo pouze systémové řešení, které však musí navrhnout MZ ČR.
Úrazová nemocnice v Brně přesto zahájí s poskytovatelem Zubní LPS, jímž je Jihomoravský kraj, jednání o možnosti zvýšení počtu sloužících stomatologů tak, aby byly trvale v provozu dvě stomatologická křesla. Nemocnice také přislíbila, že bude usilovat o prodloužení ordinační doby, především ve dnech volna.
Doufám, že jsem Vám nelehkou situaci týkající se zubní pohotovosti osvětlila. Velmi si vážím lékařů, kteří zde tyto služby poskytují. Doufám, že se podaří výše zmiňovaná opatření prosadit.
Přeji Vám jen to nejlepší.
Markéta Vaňková
pořádek
(publikováno: 22.01.2020)

Vážená paní,
z Vašeho podnětu není patrné, o kterou část tramvajové tratě do Bohunic přímo jde. Osobně se domnívám, že máte na mysli úsek od ulice Vídeňská po zastávku Krematorium. Záležitost jsem prověřila na Dopravním podniku města Brna (DPMB) s tím, že se v této části provede mimořádná prohlídka tramvajové tratě se zaměřením na stav čistoty kolejiště s případným následným okamžitým úklidem.

Dle dalších informací od DPMB, který má celou trať do Bohunic na starosti, se připravuje v letošním roce i úprava části kolejiště na Nových sadech. Při ní bude upraven svršek v úseku od ulice Nádražní po zastávku Křídlovická. Dále je připravována oprava tramvajového mostu přes ulici Vídeňská. V rámci napojení nové tramvajové trati do Kampusu se pak předpokládá rekonstrukce tratě do Starého Lískovce, a to v úseku od zastávky Krematorium až ke smyčce Starý Lískovec.

O zhoršujícím se technickém stavu Vámi zmiňované tratě je DPMB seznámen a postupně provádí opravy, když je to možné. Za poslední roky se ve městě Brně opravily kilometry tramvajových tratí. Opravy se ale musejí provádět postupně a s rozmyslem, a to s ohledem na dostupné finanční prostředky a možné výluky, které mají vliv na dopravu lidí po městě.

Co se týče úklidu kolejiště a tramvajových nástupišť, ten je ve správě DPMB, který se snaží o jejich údržbu v co nejvyšší míře. Situace je někdy složitější, protože dopravní podnik nezajišťuje například vyvážení odpadkových košů ze zastávek (to zajišťuje příslušná městská část, ve které se zastávka nachází). Pak stačí jeden přeplněný koš a vítr, a nepořádek se bohužel velmi rychle dostane do celého okolí. Váš podnět jsem předala Dopravnímu podniku města Brna, který se jím bude zabývat.

Ráda bych Vám poděkovala za Vaši angažovanost a popřála vše nejlepší do nového roku.

S pozdravem

Markéta Vaňková
doprava
(publikováno: 08.01.2020)

Vážená paní,
každá rozsáhlejší změna v trasách linek městské hromadné dopravy s sebou vždy přináší větší či menší změny v zažitých cestách, které každý cestující individuálně využívá. Už ze samotného principu fungování MHD vyplývá, že není možno bezezbytku naplnit každou jednotlivou cestovní relaci přímým spojením bez přestupu.
V městské části Brno-Líšeň je celkem 28 zastávek autobusových linek, z toho má 25 přímé spojení na Starou osadu. Ze tří zbývajících mají zastávky Novolíšeňská a Rotreklova relativně dostupnou alternativu v zastávkách Zetor-silnice, Vlkova nebo Jírova. Pro jedinou zbývající zastávku Bartákova lze pak za přiměřenou alternativu považovat možnost přestupů na Čejkovické (linka 78) nebo Pálavském náměstí (linka 27) a to v době, kdy trolejbusové linky 25 a 26 nejedou závlekem přes uzel Stará osada. Současně je část lokality přilehlé k zastávce Bartákova (např. ulice Josefy Faimonové) dostupná i ze zastávky Zaoralova, kterou obsluhuje linka 58 s přímou dostupností Staré osady. Tato linka byla v souvislosti se změnami v Líšni rovněž intervalově posílena.
Věřím, že některá z popisovaných alternativ usnadní Vaše cestování na Starou osadu.
S přáním toho nejlepšího
Markéta Vaňková
Blokování dopravy v ul. Drobného
(publikováno: 08.01.2020)

Vážený pane,
práce v křižovatce Drobného – Lužánecká prováděné v rámci rekonstrukce ulice Lužánecké jsou rozděleny do několika etap, přičemž každá z nich je realizována v pevně daném období. Ve Vámi zmiňovaném čase došlo na stavbě ke komplikacím, které měly za následek delší omezení dopravy, než bylo v plánu.
Podle harmonogramu měl být realizován úsek mezi šachtami Š9 a Š10 v termínu od 21. října 2019 do 22. listopadu 2019. V tomto období byl uzavřen pravý jízdní pruh ve směru do centra. Během výstavby došlo vlivem sesuvu zeminy ve výkopu k uvolnění cca 30 chráničů kabelových vedení. Kabelovod bylo nutné uvést do provozuschopného stavu a dodatečně zajistit. To znamenalo prodloužení lhůty výstavby této etapy přibližně o dva týdny a zároveň rozšíření záboru pravého jízdního pruhu směrem do města. Průjezdnost křižovatky v obou směrech však zůstala, i když s omezením, zachována.
V polovině prosince proběhla pokládka svrchní provizorní živičné vrstvy nad rýhou a zavedení provozu ve všech jízdních pruzích.
Vzhledem k plánované zimní přestávce nemá tato událost vliv na celkový termín dokončení prací v křižovatce Drobného – Lužánecká.
S dalším omezením dopravy se počítá od 7. 1. 2020, kdy budou zahájeny práce v dalším úseku. Všechny práce v této křižovatce včetně akcí jiných investorů budou ukončeny v květnu 2020. Kromě výše zmiňovaných rekonstrukcí kanalizace a vodovodů pokládají stavbaři i kabely světelné signalizace a opravuje se i plynovod. Cílem je uskutečnit opravy všech sítí najednou, aby se ulice nemusela rozkopávat několikrát během příštích let.
S pozdravem
Markéta Vaňková
Toalety
(publikováno: 25.11.2019)

Vážený pane,
co se týče veřejných toalet v centru města, většinou jsou spravovány městskou částí Brno-střed. Ta je od začátku loňského roku provozuje zdarma. Jedná se konkrétně o toalety v parku při ulici Rooseveltově, na Malinovského náměstí proti budově Magistrátu města Brna, v Tržnici Brno na Zelném trhu a také o toalety na konci Uličky Václava Havla na Kapucínských zahradách. K tomuto lze připočítat i toalety v Björnsonově sadu, které na základě smlouvy s městskou částí provozuje tamější kavárna také zdarma. Na ulici Joštova naproti Fakultě sociálních studií MU jsou k dispozici veřejné toalety, které jsou přístupné nepřetržitě po vhození desetikoruny.

Městská část také třetím rokem poskytuje dotaci podnikům, které zpřístupní své toalety veřejnosti. Takto se zapojilo šest kaváren, které v otevírací době umožňují lidem využívat jejich sociální zařízení. Poznáte je tak, že mají vchod viditelně označený logem FREE WC. I toto je jedním z nástrojů, jak zajistit lepší dostupnost základních služeb obyvatelům Brna a jeho návštěvníkům.
Magistrát města Brna také v roce 2017 zrekonstruoval veřejné toalety na Nádražní 10 naproti 5. a 6. nástupišti. Ve městě provozují toalety i další subjekty, například Dopravní podnik města Brna na nádraží u Grandu nebo České dráhy na hlavním nádraží. Ty jsou otevřeny nonstop. V neposlední řadě lze využít toalety i ve veřejných budovách.

Doufám, že Vám výše uvedené informace pomohou.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Doprava Zvonařka
(publikováno: 04.11.2019)

Pěkný den,

ve čtvrtek 17. října vydal Odbor dopravy Jihomoravského kraje stanovení pro dopravní značení s okamžitou účinností. Provoz na Zvonařce je tedy v současnosti už v režimu 2+2. Ne vždy je možné pustit dopravu okamžitě po dokončení oprav komunikace. Zhotovitel stavby musí splnit řadu administrativních úkonů a užívání stavby musí posvětit příslušný úřad. To může způsobit určitou prodlevu. Položený asfalt rovněž neznamená, že byly dokončeny všechny práce v oblasti. Zvláště v případě Zvonařky, která byla ovlivněná náročnou stavbou projektu Tramvaj Plotní. Ráda bych tímto poděkovala řidičům za trpělivost.

S pozdravem a přáním hezkého dne

Markéta Vaňková
Padající omítka budova ZŠ na ulici Rašínova
(publikováno: 04.11.2019)

Vážený pane,

zřizovatelem základní školy na ulici Rašínova je městská část Brno-střed, která zajišťuje opravy a investice na svých školách a školkách. V uplynulých letech provedla na této budově opravu střechy a okapových žlabů, uvnitř budovy se přebudoval byt školníka na oddělení školní družiny. Zástupce zřizovatele školy sdělil, že jsou si vědomi neutěšeného stavu fasády školy, a proto ji nechali provizorně zajistit osítěním. To má zamezit padání částí fasády na kolemjdoucí občany. Vzhledem k velké finanční náročnosti opravy však dosud nebyl stanoven termín, ve kterém bude fasáda školy kompletně opravena.
Pokud máte zájem o podrobnější informace, obraťte se prosím na úřad městské části Brno-střed, který je, jak je výše uvedeno, zřizovatelem této školy.

Přeji Vám hezký zbytek dne.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Atletická hala
(publikováno: 02.10.2019)

Vážený pane inženýre,

s atletickou halou v bohunickém kampusu nadále počítáme. Uzavřená smlouva dává objednateli (tedy městu) možnost rozhodnout o dalším postupu po dokončení jednotlivých etap. V tomto případě se jednalo o získání územního rozhodnutí. Poté, co projekt získal tento důležitý dokument, byl v minulém týdnu (18. září 2019) předložen materiál Radě města Brna. Na základě jejího rozhodnutí se stanovilo, že se bude i nadále v projektu pokračovat podle stanoveného harmonogramu. Ten počítá s dokončením stavby nejpozději v roce 2022.
vzhled veřejných prostor
(publikováno: 17.09.2019)

Vážený pane,
naší snahou je udržet budovy v majetku města v dobrém stavu. Jednou z činností, jak toho město dosahuje, je i péče o fasády. S tím souvisí i odstraňování graffiti. Každoročně je na to vyčleněno několik set tisíc korun. Vyčerpaná částka v posledních letech klesá, a to díky několika důvodům. V minulosti zajišťoval Odbor správy majetku (OSM) odstraňování graffiti centrálně na území celého města Brna, což dnes neplatí. Jednotlivé městské organizace (městské části, Dopravní podnik města Brna, Technické sítě Brno, Veřejná zeleň města Brna, Brněnské komunikace a další) dnes řeší odstraňování graffiti na svém majetku samostatně z vlastních prostředků. Oproti předchozím letům klesl počet graffiti v místech spravovaných OSM (tj. především v historickém centru města), a to díky rozšíření kamerového systému. Proto čísla reálných nákladů města na tyto práce klesají. Odstraňování těchto maleb se dnes bohužel prodloužilo kvůli požadavkům nové legislativy. Každý zásah do objektu, který se nachází na území městské památkové rezervace nebo je kulturní památkou, je dle zákona nutné předem konzultovat s památkáři. Město Brno dnes tuto činnost může vykonávat pouze na objektech, které jsou v jeho vlastnictví. Kromě vlastní kontrolní činnosti Odbor správy majetku reaguje i na všechny podněty od veřejnosti a předává je dotčeným správcům. Snaží se tím pomáhat s odstraňováním zjištěných graffiti.
V této věci koná také Městská policie Brno, která v posledních dvou měsících přistihla při sprejování nejméně osm lidí. Například poslední případ se stal v prostoru před hlavním nádražím, kde strážníci zajistili čtyři sprejery, kteří své graffiti malovali přímo na tramvajový ostrůvek.
Město také nabízí sprejerům legální plochy, kde mohou svá díla malovat bez obav. Jedním z nich je například prostor u zastávky Ondrouškova v Bystrci nebo stěna u křižovatky na Křenové a Tkalcovské. Nedávno se sprejerům vyhradil nový prostor v Králově Poli mezi místním nádražím a Kociánkou. V tomto oceňuji ty, kteří si tato místa vybírají a nepoškozují tak cizí majetek.
Co se týká péče o zeleň ve městě, o tu pečuje několik subjektů. Jsou jimi městská společnost Veřejná zeleň města Brna, samotné městské části nebo správci komunikací, u nichž se zeleň nachází. Těmi jsou například i Jihomoravský kraj nebo Ředitelství silnic a dálnic. V posledním období se přistupuje k sečení trávy jiným způsobem. Vzhledem k suchému a horkému počasí odborníci nedoporučují její přílišné sečení. Veřejná zeleň města Brna preferuje už 14 sezon sečení trávy s mulčováním a vyšší seče v parcích, které má ve správě. Výška pokosu činí cca 10–12 cm, přičemž se řídí podle využití travnatých ploch a sečení se neprovádí při dlouhotrvajícím suchu.
Nepobytové (luční) trávníky se kosí zejména na svazích a málo frekventovaných místech 2–3 x za rok. Dodám, že pracovníci Veřejné zeleně používají mozaikovitou nebo výběrovou seč.
Jak jsem zmiňovala výše, své podněty ke graffiti můžete poslat na e-mailovou adresu kucerova.danuse@brno.cz.
Přeji Vám hezký den.
S pozdravem
Markéta Vaňková

VC Brna
(publikováno: 12.09.2019)

Dobrý den,
celkový počet návštěvníků za celé tři dny byl podle metodiky pořadatele akce Dorny necelých 187 tisíc. Metodika ovšem nepočítá unikátní návštěvníky. Jednoduše – pokud si člověk koupil vstupenky na tři dny a všechny tyto dny přišel, je započítán celkem 3x. V počtu jsou zahrnuti také jezdci včetně týmů, jejich hostů, neplatící malé děti, zkrátka všichni lidé, kteří se v dané dny na okruhu pohybují.
Počty unikátních návštěvníků nelze počítat podle zaparkovaných dopravních prostředků. Řada lidí dorazí na místo také městskou hromadnou dopravou či pěšky z blízkého okolí. Na letošní ročník bylo prodáno necelých 40 tisíc lístků. Tento počet je poměrně stabilní, ačkoliv v letošním roce se počet lístků mohl mírně lišit z důvodu, který uvádíte, a to souběh konání Velké ceny F1 v Maďarsku.
S pozdravem
Markéta Vaňková