Vážená paní,
Vámi popisovaná situace na zubní pohotovosti v Úrazové nemocnici mě mrzí. Obrátila jsem se proto přímo na zástupce nemocnice a snažila se o této záležitosti zjistit více.
Zubní pohotovost v Brně využívají nejen spádoví pacienti (občané Brna a jeho okolí, studenti, zaměstnanci pobývající v Brně, cizinci, turisté apod.), ale také pacienti z jiných okresů, a dokonce i krajů. Přetížení je tedy způsobeno nadkapacitním množstvím pacientů. Nezřídka se stává, že některé z dalších pohotovostí v kraji z nějakého důvodu dočasně neordinují a pak jsou pacienti posíláni do Úrazové nemocnice. Příkladem může být zavřená pohotovost v Břeclavi v období vánočních svátků. A bohužel se tak stalo i mimo Jihomoravský kraj, konkrétně opět na Vánoce ve Zlínském kraji. Zde tato situace zatím nebyla vyřešena.
Stává se také, že někteří soukromí stomatologové nezajišťují zástupy během své nepřítomnosti, ale informují pacienty (cedulkou na dveřích v ordinaci), že je zastupuje pohotovost v Úrazové nemocnici v Brně.
Bohužel se stalo pravidlem, že o takových výpadcích na jakékoli úrovni není Úrazová nemocnice v Brně oficiálně informována. Dochází tak ke krizovým situacím, nejčastěji ke konci ordinační doby. Nejméně hodinu předem je potřeba počet pacientů redukovat, resp. odmítat ošetření (podle počtu čekajících a předpokládané délky jejich ošetření). O tom, že jsou lékaři plně vytíženi, svědčí počty ošetřených pacientů. Ve všední den je jich od 30 výše a ve volné dny kolem 70 až 95. To znamená, že ve všední den (v době od 18 do 24 hodin) je ošetřeno 5 pacientů za hodinu a ve volné dny (v době od 8 do 20 hodin) minimálně 6 pacientů.
Pokud např. vyšetření a ošetření spočívající v místní anestesii a vytržení jednoho zubu má Seznamem zdravotních výkonů stanovenou dobu celkem 40 minut, lze si snadno odvodit, že v režimu pohotovosti je tento čas často hluboce podkročen. I to dokazuje značné přetížení ambulance.
S redukcí počtu pacientů nelze počítat. Město Brno ale bohužel nemá nástroje, které by mohly tento problém vyřešit. Efektivní by mělo pouze systémové řešení, které však musí navrhnout MZ ČR.
Úrazová nemocnice v Brně přesto zahájí s poskytovatelem Zubní LPS, jímž je Jihomoravský kraj, jednání o možnosti zvýšení počtu sloužících stomatologů tak, aby byly trvale v provozu dvě stomatologická křesla. Nemocnice také přislíbila, že bude usilovat o prodloužení ordinační doby, především ve dnech volna.
Doufám, že jsem Vám nelehkou situaci týkající se zubní pohotovosti osvětlila. Velmi si vážím lékařů, kteří zde tyto služby poskytují. Doufám, že se podaří výše zmiňovaná opatření prosadit.
Přeji Vám jen to nejlepší.
Markéta Vaňková