Primátorka měta Brna

Dotazy primátorce

Koupaliště Starý Lískovec
(publikováno: 15.07.2025)

Vážený pane,

areál koupaliště ve Starém Lískovci je nyní pod správou magistrátu, který také připravuje budoucí rekonstrukci. Aktuálně je dokončená projektová dokumentace a čeká se na stavební povolení. Práce by měly začít příští rok a být hotové v roce 2027. Co se týče špatného stavu dlažby na Šilingrově náměstí, vysvětlení vám poskytli kolegové z městské společnosti Brněnské komunikace.

S přáním hezkého dne,
Markéta Vaňková
Vsakovací dlažba
(publikováno: 13.06.2025)

Dobrý den,
Váš dotaz jsem konzultovala s kolegy z Kanceláře architekta města Brna a dospěli jsme k následujícímu. Zavedení plošné povinnosti používat vsakovací dlažbu na plochy parkovišť bohužel není možné. Je to především z důvodu značně rozdílných stanovištních podmínek na území Brna (různá morfologie terénu, odlišné hydrogeologické charakteristiky, limity vyplývající z existence sítí technické infrastruktury). Plošné vsakování také není jedinou možností, jak pracovat se srážkovými vodami. Takový předpis by navíc nemusel projít z pohledu legislativy – mohl by znamenat omezení volného pohybu zboží a vyžadoval by notifikaci Evropské unie.

Máme ale Brněnské stavební předpisy. Ty už nyní požadují v rámci nových parkovišť vymezit jeden výsadbový prostor pro stromy na osm stání. Územní plán v některých rozvojových lokalitách předepisuje povinnost řešení modro-zelené infrastruktury včetně hospodaření s dešťovou vodou jako součást kapacitního parkování. A nakonec – Kancelář architekta města v této věci připraví pro Brno zadání materiálu pracovně nazývaného „standard zelených parkovišť“, který by byl po schválení městem závazný pro odbory Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučený pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.

S pozdravem

Markéta Vaňková
vrak vozidla
(publikováno: 31.03.2025)

Vážený pane,

obrátil jste se na mne s podáním, ve kterém vyjadřujete nespokojenost s konáním úřadů při odstranění silničního vozidla bez kol odstaveného v parkovacím pásu místní komunikace v ulici Okružní.

Po prověření věci na Odboru dopravy Magistrátu města Brna Vám mohu sdělit, že předmětné vozidlo již v Okružní ulici odstaveno není. Nicméně Vás ujišťuji, že se kolegové ze zmíněného odboru tímto problémem zabývali. Při prověřování ale zjistili, že se jedná o vozidlo, jehož majitelka zemřela a dědické řízení bylo zastaveno. Protože vozidlo nebylo zahrnuto do dědického řízení, byl Odborem dopravy MMB požádán Městský soud v Brně o sdělení, kdo je majitelem vozidla v rámci obnovy dědického řízení. Bez zjištění vlastníka vozidla nebylo možné postupovat v souladu s platnou legislativou.

Je také potřeba zdůraznit, že vozidlo mělo platnou technickou prohlídku (STK) do 11. 7. 2025, a nejednalo se tedy o technicky nezpůsobilé vozidlo ve smyslu zákona o pozemních komunikacích. Vozidlo ani nenaplňovalo znaky vraku, chybějící kola totiž lze doplnit.

K záležitosti odstraňování vraků vozidel z pozemních komunikací si na závěr dovolím obecně uvést, že v právním státě jsou orgány veřejné moci povinny hájit vlastnická práva a nemohou jen tak manipulovat s cizím majetkem. Proto se mnohdy jedná o poměrně složitou agendu.

Děkuji Vám za podnět a starost o Vaše okolí.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Rekonstrukce náměstí Míru
(publikováno: 04.11.2024)

Dobrý den,

co se týče rekonstrukce náměstí Míru, jedná se opravdu o významný projekt a dle toho se také přistupuje k přípravným pracím. Pokračuje se dle vítězného návrhu urbanisticko-architektonické soutěže s názvem Dostavba a úprava náměstí Míru. S vítězným ateliérem (pozor Luboš Františák – ARCHITEKT se transformoval na ofschem architekti, s. r. o.) bylo dojednáno, že vypracuje objemovou studii. Ta se týkala především polyfunkčního objektu a vznikla dopracováním vítězného soutěžního návrhu, kdy se autoři zabývali provozními záležitostmi a připomínkami soutěžní poroty. Zmíněná objemová studie byla dokončena začátkem letošního září. Tento dokument pomůže mimo jiné v jednání o spolupráci a o směně pozemku pod místním obchodem s jeho vlastníkem. Následně bude zahájeno zpracování projektové dokumentace a zajištění povolení stavby. Zde dodám, že zpracování dokumentace muselo čekat na vydání změny územního plánu, což se stalo letos v létě. Samotná realizace se odhaduje v řádech několika let.

U takto komplexních projektů mnohdy narazíme na skutečnosti, které nejdou jednoduše vyřešit a stojí nás čas. Přesto bych Vás chtěla ubezpečit, že na něm kolegové pracují a snaží se jej posouvat neustále kupředu.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Koupaliště Starý Lískovec - aktuální stav
(publikováno: 09.09.2024)

Dobrý den,

veškeré potřebné náležitosti se podařilo vyřešit v průběhu letošního roku a město vzalo projekt opravy koupaliště na svá bedra. Následně jsme začali pracovat na projektové dokumentaci potřebné pro rekonstrukci koupaliště. Hotová má být za 10 měsíců, se samotnými pracemi by se mohlo začít už v příštím roce. Rekonstrukce koupaliště ve Starém Lískovci bude zahrnovat demolici stávajících objektů, terénní úpravy i umístění nové nerezové vany do betonového tělesa padesátimetrového bazénu. Nově bude navržen i dětský bazén. Chybět nebudou ani drobné vodní atrakce. Počítáme také se stavbou zázemí, kde bude nová technologie pro úpravu vody, prostor pro personál, převlékárny nebo bufet.

S pozdravem

Markéta Vaňková
čistota na hl. nádraží a blízkém okolí
(publikováno: 24.04.2024)

Vážená paní,

podchod pod hlavním nádražím spravuje městská společnost Brněnské komunikace. Obrátila jsem se na ni s Vaším podnětem a níže předávám informace, které jsem obdržela.

V podchodu zaměstnanci Brněnských komunikací uklízí denně od 6:30 do 19:00. Kamenné obklady stěn schodišť jsou navíc mimořádně čištěny dle platné smlouvy minimálně 4x ročně s tím, že případné lokální znečištění je odstraněno v rámci běžné denní údržby. Touto důležitou spojnicí mezi centrem města a autobusovým nádražím proudí denně davy lidí. Ne všichni se chovají ohleduplně vůči svému okolí a prostor znečišťují. I přes to se snažíme úklidem udržet podchod čistý, nicméně to nelze plnit na 100 %.

Ráda bych k tématu dodala, že vedení města připravuje rekonstrukci tohoto místa. V přípravné fázi byly odstraněny stánky v první části tubusu, kterou čekají stavební práce jako první. Očekáváme, že by to mohlo být v průběhu příštího roku. V další části podchodu, která se nachází pod nástupišti MHD, postupně řešíme majetkoprávní spory a snažíme se zde demontovat zbývající nevzhledné stánky. Naším cílem je, aby toto místo bylo reprezentativní, kultivované a přístupné všem.

S přáním pěkného dne

Markéta Vaňková
TOPOL ČERNÝ
(publikováno: 24.04.2024)

Vážený pane,

dle informací od správce parku, jímž je městská část Brno-střed, proběhla celková revitalizace tohoto parku v roce 2019. Vámi zmiňované stromořadí se nechává tzv. dožít, a to z důvodu nemožnosti dosadby nových jedinců. Důvodem je trasování kapacitní kanalizace přímo pod zmiňovaným stromořadím. To znamená, že je zde definováno tzv. ochranné pásmo, v němž nejde výsadbu stromů realizovat. Navíc jsou topoly dřeviny krátkověké a ovzduší v Brně jim nesvědčí. Často rychle prosychají a neprospívají.

Nicméně v rámci revitalizace parku Dvorského bylo nově vysazeno 46 stromů (např. duby, javory, okrasné třešně, jasany), dále bylo vysazeno velké množství keřů (např. růže), popínavých rostlin (břečťan, přísavník) či trvalek.

Správci parků, stromořadí a další zeleně se snaží reagovat na měnící se klima výběrem odolnějších druhů stromů. Při plánování revitalizací na to je brán ohled a pokud nejde sázet stromy v určitém místě, tak hledáme náhradní.

Přeji Vám hezký den.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Parkování u zimního stadionu
(publikováno: 24.04.2024)

Vážená paní doktorko,

rezidentní parkování v Brně stojí na principu modrých zón, jak se zmiňujete ve své zprávě. Parkovací oprávnění pro rezidenta platí pro určitou oblast, ale také pro oblasti sousední. Jedná se o princip tzv. květinky. S pořízením oprávnění však ruku v ruce nejde zajištění konkrétního parkovacího místa.

Ke kontrole slouží monitorovací auto, které snímá značky zaparkovaných aut s naší databází. Ve vámi zmiňované lokalitě nedochází k nepřiměřenému porušování pravidel, drtivá většina řidičů zde má vyřízeno parkovací oprávnění. Zásadní pro tuto lokalitu bude konečné vyřešení majetkoprávních vztahů. Několik let se město Brno soudí s panem Procházkou, který si neprávem nárokuje pozemky v okolí bývalého fotbalového stadionu. Dosavadní soudní rozhodnutí v této věci jsou na straně města. Nejednoduchá situace, a to i v souvislosti s možnostmi případného parkování, by se zde mohla v blízké budoucnosti vyřešit.

K výše uvedenému se nadále snažíme o navýšení parkovacích míst tam, kde dochází k velké kumulaci lidí. Nové parkovací plochy byly zřízeny u sídliště ve Starém Lískovci, zanedlouho by mělo dojít k otevření nového parkovacího domu na Šumavské, který pojme více než 400 automobilů. V přípravě jsou i další projekty, například výstavba parkovacího domu v univerzitním kampusu v Bohunicích.

Děkuji za pochopení.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Parkování u polikliniky Viniční
(publikováno: 24.04.2024)

Dobrý den,

situace je přesně taková, jak píšete ve svém příspěvku. Poliklinika Viniční a i přilehlé parkoviště jsou v soukromém vlastnictví. To, jak s nemovitostmi majitel nakládá, je na jeho vlastním rozhodnutí. Magistrát do tohoto základního práva zasahovat nemůže.

Město Brno provozuje skrze svou příspěvkovou organizaci Sdružení zdravotnických zařízení II Brno několik poliklinik. Najdete je na Halasově náměstí, Zahradníkově nebo Žerotínově náměstí. U prvního jmenovaného zařízení je k dispozici parkoviště, které je regulované v pracovní dny v čase od 7 do 16 hodin. Návštěvníci polikliniky zde mají první hodinu parkování zdarma, každých dalších 30 minut je za 5 Kč. V okolí ostatních zdravotnických zařízení je parkování možné na tzv. modrých zónách nebo na placeném parkovišti na Veveří.

S přáním všeho dobrého

Markéta Vaňková
Správa hřbitovů města Brna - Ústřední hřbitov
(publikováno: 04.03.2024)

Dobrý den,

ráda bych Vám poděkovala za vlídná slova, která jsou mířena na vedení města Brna. Naší snahou je přispět k tomu, aby se nám všem v Brně žilo dobře, zajistit kvalitní rozvoj města a pomáhat lidem v těžkých situacích. I přes vysokou míru inflace jsme ponechali základní sazby některých veřejných služeb na úrovni let minulých, jak jsem zmiňovala ve svém sloupku v Brněnském metropolitanu.

Služby pro město zajišťují jím zřízené příspěvkové organizace. Jednou z nich je i Správa hřbitovů města Brna, jejíž hlavní činností je správa a údržba 11 brněnských hřbitovů a nemovitostí, které se v nich nacházejí. Dále také chod kanceláře, která má na starosti více než 100 tisíc hrobových míst a smluv. Správa hřbitovů vede jejich evidenci, pečuje o čestné hroby a zeleň v areálech hřbitovů. K tomu byla tato organizace formálně zřízena.

Nad rámec svých povinností poskytuje Správa hřbitovů z vlastní iniciativy doplňkové služby, díky nimž může získat finance do svého rozpočtu. V této oblasti se musí chovat jako každý jiný podnikatelský subjekt a odvádí z ceny 21 % na DPH. V rámci hospodárnosti tedy nelze tyto služby nabízet tak, aniž by negenerovaly alespoň určitý zisk. Vzhledem ke zvedání cen, které se odehrálo v posledních letech a především měsících, musela Správa hřbitovů přistoupit k navýšení, aby se jí poskytované služby vyplatily. Za každým úkonem je zaměstnanec, který má nárok na mzdu, ošacení, nářadí nebo používá vozidlo. To vše se do ceny také promítá. I přes zvýšení se však ceny pohybují v nižší hladině než u soukromých subjektů, které zahradnické služby na hřbitovech poskytují. Pro ilustraci může posloužit ceník společnosti Andělské služby (https://andelskesluzby.cz/).

Ceny za doplňkové zahradnické služby sestavovali kolegové na základě podrobných kalkulací, které jsou v případě zájmu k dispozici v kanceláři příspěvkové organizace. Je samozřejmě na každém nájemci hrobového místa, zda si tyto služby objedná.

I přes výše popsané vysvětlení rozumím Vašemu rozladění. Ze zvýšení nákladů nemá nikdo z nás radost, bohužel se v této oblasti nelze tomuto kroku ubránit.

Přeji Vám vše dobré