Primátorka měta Brna

Dotazy primátorce

skládka sutin
(publikováno: 03.08.2021)

Dobrý den,

ve Vámi uváděné lokalitě Dolního nádraží se nachází stavba zařízení staveniště společnosti Brněnské komunikace (BKOM). Účelem takto umístěného zařízení staveniště je obsluha staveb, které se nachází v samotném centru města a vlastní zařízení staveniště mít nemohou, a to z prostorových důvodů. V žádném případě to však neznamená, že by tato stavba nemusela plnit podmínky jejího povolení.

Obrátila jsem se s Vaším podnětem na výše uvedenou společnost s žádostí o prověření situace. Bylo mi sděleno, že se tak stane, a bude případně zjednána náprava. Ke zmiňované lokalitě je však potřeba také uvést, že se zde v budoucnu očekává čilý stavební ruch. Jedná se totiž o lokalitu významného strategického projektu – přestavby Železničního uzlu Brno, jehož stavba se začíná postupně realizovat. Zařízení staveniště bude využito i pro tento projekt a zvýšená prašnost bude jedním z aspektů, se kterým se po čas výstavby budeme muset potýkat a také vypořádat.

V návaznosti na výše uvedené bude ze strany Odboru životního prostředí Magistrátu města Brna svoláno jednání s Brněnskými komunikacemi a dotčenými institucemi, jehož tématem bude provoz tohoto zařízení staveniště. Hlavním cílem bude nastavení podmínek tak, aby svým provozem co nejméně zatěžovalo okolí.

Děkuji Vám za Váš podnět a za starost o veřejný prostor. Co se týče projektu Areny Brno, nadále pokračujeme v přípravě výstavby nové multifunkční haly. Věřím, že se nám vše podaří dotáhnout do zdárného konce.

Přeji Vám hezký zbytek dne.

S pozdravem

Markéta Vaňková

Protialkoholní záchytná stanice a zákaz pobytu
(publikováno: 02.08.2021)

Dobrý den,

provozovateli protialkoholních záchytných stanic jsou kraje. Ty tuto službu zajišťují v závislosti na podmínkách v daném území. V Jihomoravském kraji provozuje toto zařízení Psychiatrická nemocnice Brno, a to na základě smlouvy o zajištění činnosti záchytné stanice s Jihomoravským krajem. Proto prosím směřujte své dotazy na tyto instituce. V případě, že by se chystalo rozšíření nebo modernizace zařízení, mohou se obrátit na město Brno s žádostí o součinnost. Tu by následně museli projednat brněnští zastupitelé.

V další části zprávy zmiňujete trest zákazu pobytu, který dříve mohly uložit obecní úřady v přestupkovém řízení. Od toho se upustilo především kvůli názorům na možnou protiústavnost a také problematičnost praktického využití tohoto trestu. V této chvíli má právo uložit zákaz pobytu pouze soud, a to v rámci trestního práva. Mám za to, že se drobná kriminalita dá potlačovat jinými způsoby – přítomností strážníků v ulicích, budováním kamerového dohledového systému na frekventovaných místech, vzděláváním napříč generacemi, preventivními programy, efektivně mířenou sociální prací, součinností strážníků s veřejností a nastavením rozumných pravidel ve společnosti.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Návrh na zavedení nových obecně závazných vyhlášek
(publikováno: 02.08.2021)

Dobrý den,

děkuji Vám za Váš podnět. Ve věci vydávání obecně závazných vyhlášek musejí města dostát zákonu o obcích (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-128), který určuje, co regulovat lze a co ne. K Vašemu prvnímu návrhu lze říci následující. Správci daných vodních prvků (například městská část Brno-střed nebo Veřejná zeleň města Brna) mohou volit různé způsoby ochrany a dostupnosti kašen. Například v prostoru před Janáčkovým divadlem platí již druhým rokem návštěvnický řád, který zakazuje koupání ve fontáně. K osvěžení zde mohou sloužit vodní trysky na piazzettě. Pokud dochází k porušování řádu, mohou se lidé obracet na správce parku. Ten je následně kompetentní danou situaci řešit.

Musíme si také uvědomit, že poškozování majetku, ať jsou to kašny, sochy nebo další okrasné prvky ve veřejném prostoru (ať jsou ve vlastnictví kohokoli), není přípustné. V některých životních situacích musíme volit cestu rozumnosti. Pokud jsme svědkem zjevného úmyslu poškodit majetek, obrátíme se na městskou nebo státní policii. Některé prvky ve veřejném prostoru jsou určeny k užívání veřejnosti (ze své podstaty slouží k sezení nebo k jiným účelům) a plošná regulace by tak pozbývala smyslu. Brněnští strážníci tyto záležitosti samozřejmě preventivně kontrolují a reagují také na podněty občanů, kteří na to upozorňují.

Co se týče posledního návrhu, v této věci mám opět za to, že se zde nenaplňují předpoklady pro vytvoření vyhlášky, které jsou uváděny v zákonu o obcích. Pouhé sezení na schodech nemusí ohrožovat bezpečnost, zdraví či majetek. K této věci máme také k dispozici nález Ústavního soudu, který podobné vyhlášky v jiných městech zrušil. Najdete jej zde: https://www.usoud.cz/aktualne/ustavni-soud-zrusil-casti-obecne-zavazne-vyhlasky-statutarniho-mesta-mostu-zakazujici-sezeni-na-stavebnich-castech-a-predmetech-ktere-k-tomu-nejsou-urceny-tzv-sedaci-vyhlaska.

Ještě jednou Vám děkuji za Váš zájem o dění ve městě a přeji Vám pěkný zbytek dne.

Markéta Vaňková
Bezohlední cyklisté a koloběžkáři v centru města
(publikováno: 02.08.2021)

Dobrý den,

v posledních měsících sledujeme větší koncentraci uživatelů sdílených koloběžek a kol v ulicích Brna, která je spojena se vzrůstajícím zájmem lidí o tento druh městské dopravy. Je to dáno i příchodem několika provozovatelů těchto služeb do města. Vedení Brna se s nimi snaží najít shodu na podobě fungování těchto služeb a způsobu jejich využívání. Intenzivně řešíme možnosti odkládání koloběžek a kol. Zároveň se snažíme apelovat také přímo na účastníky provozu, ať jsou to cyklisté, jezdci na koloběžkách nebo řidiči, aby se chovali ohleduplně a dodržovali platná pravidla. O to samé se dle našich informací snaží i samotní provozovatelé, dokonce v některých případech přistupují i k sankcionování zákazníků.

Odbor dopravy Magistrátu města Brna spustil v loňském roce webové stránky BrnoInMotion, které se tématy mobility a sdílené dopravy zabývají. Zároveň byla spuštěna edukační kampaň, ta cílí i na jezdce na koloběžkách. Jejím cílem je upozornit na fakt, že je koloběžka brána v pravidlech silničního provozu stejně jako bicykl. Dle toho by se také měl její uživatel chovat.

S Vaším podnětem jsem se také obrátila na brněnské strážníky. Městská policie Brno kontroluje cyklisty i jezdce na koloběžkách velmi často a stará se o zlepšení situace v brněnských ulicích. Dokonce je tento typ přestupků jedním z nejčastějších, které strážníci řeší při pravidelných pochůzkách centrem Brna.

Přeji Vám hezký zbytek dne.

Markéta Vaňková
Parkování
(publikováno: 01.07.2021)

Dobrý den,

jak již bylo zmíněno v předešlé odpovědi, vjezd do historického centra města kontroluje město pomocí kamerového systému. Oprávnění k parkování u automobilů stojících v lokalitách, kde je zavedené rezidentní parkování, prověřuje pravidelně monitorovací vůz. Ten jezdí v určených lokalitách bez ohledu na to, zda se trhy konají, nebo ne.

Co se týče Zelného trhu, ten se nachází v oblasti A, v níž mohou parkovat pouze rezidenti a abonenti. Zásobovací auta si mohou vyřídit pouze vjezdové oprávnění a na vyhrazených místech mohou stát 30 nebo 60 minut, jak píšete ve své zprávě. Neoprávněné parkování v historickém centru může kontrolovat Městská policie Brno. Strážníky jsem v této věci kontaktovala a předala jim Váš podnět.

Zároveň jsem se spojila se zástupci městské části Brno-střed, která trhy na daném náměstí provozuje. Správci trhů se na tuto problematiku dlouhodobě zaměřují a prodávajícím připomínají pravidla zásobování. Z jejich pohledu se situace v poslední době stabilizovala. Je však nutné doplnit, že závoz zeleniny, ovoce a sazenic probíhá od rána do dopoledne a v brzkém odpoledni již někteří trhovci odjíždí. Automobily se tu tedy střídají poměrně často, což může vyvolávat dojem, že parkují na náměstí téměř nonstop. Co se týče dodávek, které parkují na místech pro rezidenty, u nich bylo prověřeno, že patří lidem bydlícím v centru města. Na místech pro rezidenty tedy parkovat mohou.

Obecně lze konstatovat, že v historickém centru není dostatek parkovacích míst, z tohoto důvodu zde ani nemohou parkovat návštěvníci. Pro zlepšení situace byl přijat princip květinky, který dovoluje rezidentům a abonentům parkovat i v sousedních oblastech.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Teplárny
(publikováno: 14.06.2021)

Dobrý den,

akciová společnost Teplárny Brno dlouhodobě v rámci své sponzoringové strategie podporuje mj. sport dětí a mládeže v Brně. Podpora Komety míří hlavně do jejich mládežnických oddílů. Záměrem Tepláren Brno je využít partnerství s hokejovým klubem také pro obchodní aktivity, neboť nově kromě tepla nabízí koncovým zákazníkům i plyn a elektřinu. Díky spojení s Kometou tak mohou oslovit spoustu Brňanů se svou nabídkou. Na cenu tepla to samozřejmě vliv nemá, ta zůstává stejná.

S pozdravem

Markéta Vaňková

Šalinkarta
(publikováno: 04.06.2021)

Vážená paní,

konzultovala jsem Váš podnět jak s Dopravním podnikem města Brna, tak s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Rozumím Vašemu rozhořčení, ale pokusím se Vám nastínit situaci z pohledu města jako provozovatele veřejné dopravy (skrze městskou akciovou společnost Dopravní podnik města Brna).

Dopravní podnik má v plánu v letošním roce zcela přestoupit na elektronické předplatní jízdenky a přestat prodávat ty papírové. Zatím se tímto způsobem od ledna 2021 distribuují studentské předplatní jízdenky. Jak jejich pořízení, tak zřízení a ověření uživatelského účtu probíhá online. To snižuje administrativu, je to pohodlnější v tom, že se lidé nemusejí podřizovat otevíracím hodinám DPMB, nemusejí čekat ve frontách (které byly zvláště na začátku školního a akademického roku vždy enormní) a – což je v dnešní době velice důležité – nemusí vůbec přijít do fyzického kontaktu s dalšími lidmi a podstupovat tak případné riziko nákazy covid-19.

Co se týče digitalizace a online systému, patří náš Dopravní podnik ke špičce v rámci České republiky, je inspirací i pro zahraniční města (mám informace například o několika slovenských, která by se od něj v tomto ohledu chtěla učit) a troufám si tvrdit, že to v posledních měsících, obzvlášť v době kulminující pandemie na začátku tohoto roku, řada lidí ocenila. I prostřednictvím našeho úřadu jsme vyzývali občany, aby osobně vyřizovali jen nejnutnější úřední záležitosti, a pokud to jde, aby využívali vzdálených možností řešení. Uplynulý rok a půl znovu potvrdil, jak nezbytně nutné je zrychlit systém digitalizace státní správy, že je potřeba otevřít otázku distančního způsobu voleb apod.

Abych se ovšem vrátila k jádru Vaší otázky: vzhledem k tomu, že veškerá agenda týkající se studentských předplatních jízdenek byla převedena do online režimu, probíhá tímto způsobem – tedy online – i ověřování studentského statusu kupujících. K tomu jsou připojeny brněnské vysoké školy a byly k tomu přizvány také školy střední, s nimiž jednání dále probíhají nebo probíhat budou, protože zatím o propojení neprojevily aktivní zájem. Dalším způsobem, jak se tedy může student prokázat online, je za pomoci ISIC karty, která je vybavená jedinečným kódem a nelze ji zfalšovat a používat pro více osob či na více období, než pro které byla originálně vydána.

S touto praktikou s velmi nepříjemnými ekonomickými dopady jsme se totiž celá léta potýkali. Zatímco studentskou slevu poskytnutou dopravcem provozujícím linkovou nebo železniční dopravu kompenzuje tomuto dopravci stát, městská hromadná doprava je z toho vyňata. Na její provozování město každoročně vynakládá nemalé prostředky a zároveň ještě kompenzuje poskytnuté slevy. Navzdory tomu se snažíme podmínky nastavit tak, aby byly ceny pro občany maximálně přívětivé, některé skupiny osvobozujeme od placení zcela (děti, senioři), jiným poskytujeme slevu – sem spadají právě studenti. V době, kdy svůj status potvrzovali pouze papírovou formou, ale docházelo k poměrně masivnímu kopírování, úpravám a podobným nedovoleným úkonům, vlivem kterých Dopravní podnik (a následně tedy i město) přicházel ročně o statisíce korun. K dalším problémům patřilo, že lidé, kteří o status studenta přišli, využívali dál zakoupenou studentskou předplatní jízdenku, mnohdy bez vědomí toho, že tak činit nesmí. Díky online ověřování je nyní status studenta pravidelně ve frekvenci jednou týdně prověřován, tudíž ať už úmyslné, nebo i neúmyslné zneužívání slev je tímto eliminováno. Dopravní podnik tedy v tomto ohledu zaujímá roli řádného hospodáře, k čemuž nás jako obec – jeho akcionáře – ostatně zavazuje i zákon o obcích.

Jsem ráda, že DPMB našel řešení, které odpovídá 21. století, a nemuseli jsme jít například cestou plošného zvyšování cen jízdného. Pevně doufám, že budou jednání se středními školami úspěšná a že i v rodičích v tomto najdeme podporu. Věřím, že přistoupení středních škol po vzoru univerzit do systému online ověření je pro všechny zúčastněné strany nejvýhodnějším řešením.

Děkuji za pochopení.

S úctou

Markéta Vaňková
Poděkování za tmu
(publikováno: 15.04.2021)

Dobrý den,

v noci z 9. na 10. dubna 2021 došlo na přibližně 3 hodiny prostřednictvím městské společnosti Technické sítě Brno k vypnutí veřejného a slavnostního osvětlení ve městě. Během této doby bylo provedeno letecké snímkování města, díky kterému magistrátní Odbor životního prostředí získá ortofotomapu nočního Brna. Z ní bude moci určit významné zdroje světelného znečištění (reklamy, parkoviště, nasvícení budov apod.). Výsledky by mohly sloužit pro případné stanovení standardů užívaní světelných prvků nebo jiné formy regulace. Využili jsme tak poslední dny nouzového stavu, kdy byl omezen pohyb obyvatel v nočních hodinách. Ve standardních podmínkách by to nejspíš nebylo možné.

Závěrem bych ráda dodala, že veřejné osvětlení ve správě Technických sítí Brno prochází dlouhodobou rekonstrukcí, kdy jsou nevhodné lampy nahrazovány modernějšími a k životnímu prostředí přívětivějšími typy. Ty vydávají tzv. teplé a méně zářivé světlo, které nezpůsobuje přesvícení, jako to vidíme u jiných zdrojů záření s modrým spektrem světla. Město Brno má také schválené standardy pro veřejné osvětlení, které přesně definují vlastnosti nových instalovaných svítidel. Jednou z podmínek je jejich takřka nulová horní svítivost. Lampy typu koule jsou nahrazovány postupně v rámci obnovy a oprav veřejného osvětlení. Výhodou nových lamp veřejného osvětlení je také to, že u nich lze upravovat intenzitu vydávaného světla.

Děkuji Vám za příspěvek a přeji Vám hezký zbytek dne.

S pozdravem

Markéta Vaňková
pohotovost o víkendu
(publikováno: 09.04.2021)

Vážená paní,

Váš dotaz se týká činnosti Zdravotnické záchranné služby JMK, kterou zřizuje Jihomoravský kraj. Obrátila jsem se s Vaším podnětem na představitele záchranné služby a zde Vám posílám jejich vyjádření.

„Pokud dojde ke změně zdravotního stavu pacienta, pak je důležitým kritériem, zda jsou či nejsou ohroženy životní funkce. Laik však nemusí situaci správně vyhodnotit. Proto je vždy lepší, když se poradí s odborníkem. Ve všední den doporučujeme kontaktovat praktického lékaře, pokud je však již po pracovní době, pak je třeba volat na pohotovost, popř. na linku 155, kde operátor po získání klíčových informací vyhodnotí, zda je nutné k pacientovi vyslat sanitku, nebo navrhne jiný postup. V případě, že je i laikovi zcela zřejmé, že došlo k akutnímu zhoršení zdravotního stavu, kdy jsou nebo v nejbližší době mohou být ohroženy životní funkce, pak je jediným správným řešením zavolat na tísňovou linku 155.“

Přeji Vám jen to nejlepší.

Markéta Vaňková
Srdce z kamínků
(publikováno: 16.03.2021)

Vážená paní,

děkuji, že jste mě v této věci kontaktovala. Dle informací od mé asistentky bude akce nakonec (po domluvě s městskou částí Brno-střed) probíhat na Zelném trhu.

Kdybyste v budoucnu zvažovala akci na náměstí ve správě města, neváhejte se na mne (případně někoho z magistrátu) opět obrátit.

Přeji, ať se akce vydaří.

S pozdravem

Markéta Vaňková