Primátorka měta Brna

Dotazy primátorce

Hrazení parkovného
(publikováno: 15.12.2021)

Dobrý den,

městská část Brno-střed společně s magistrátem dlouhodobě řešily otázku parkování a vjezdu do vnitrobloků. Tato problematika se však nedá spojovat ani regulovat stejně jako rezidentní parkování, jelikož se většinou nejedná o místní komunikace a rezidentní parkování může být dle zákona o pozemních komunikacích zavedeno pouze na místních komunikacích. Vjezd do většiny vnitrobloků (např. na ulici Křídlovické nebo Nádvorní) byl dříve regulován dopravní značkou zákazu vjezdu mimo dopravní obsluhu. Bohužel to řidiči často nerespektovali. Následně parkování ve vnitroblocích mnohdy využívali i řidiči, kteří se tím vyhýbali parkování v oblastech rezidentního parkování. Tím pádem také nehradili parkovné.

Na základě vzájemné dohody nastala od 14. června 2021 změna, kdy bylo do vybraných vnitrobloků v MČ Brno-střed a k jejich vjezdu nainstalováno dopravní značení, které upozorňuje na nutnost mít vyřízené vjezdové oprávnění. Opatření bylo s časovým předstihem komunikováno ze strany městské části a také pomocí kampaně parkovanivbrne.cz (letáky, web, Facebook).

Z výše uvedených důvodů lze konstatovat, že kontroloři i Odbor dopravněsprávních činností postupují správně. Doufám, že jsem Vám danou problematiku osvětlila.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Oprava ulice České
(publikováno: 26.11.2021)

Dobrý den,

na České i blízké Opletalově a Solniční se sešlo více investorů, kteří zde potřebovali dělat výkopové práce. Díky vzájemné koordinaci se tak podařilo za dva roky stihnout rekonstrukci vodovodu, kanalizace, plynovodu, horkovodu i kabelových tras. S ohledem na význam lokality, kterou denně projdou tisíce lidí, jsme se rozhodli nejednotné a několikrát záplatované asfaltové plochy silnic a chodníků nahradit povrchem, který je adekvátní pro danou historickou lokalitu.

Na Solniční směrem k Moravskému náměstí jsou v silnici umístěny žulové kostky z Vysočiny a chodníky z kamenných dlaždic z Jeseníků. V Opletalově jsou pak betonové dlaždice. Stejné dláždění by mělo časem být na celé České až po náměstí Svobody.

V části Solniční k Husově byly komunikace i chodníky provizorně zrekonstruovány, ale konečná úprava zde bude provedena až po dokončení stavby Janáčkova kulturního centra v rámci obnovy komunikací na ulicích Besední a Veselá.

Co se týče asfaltového čtverce na České při křížení se Solniční, ten je zde upraven také provizorně. Směrem od náměstí Svobody je plánováno vybudování nového kolektoru. Stavba by měla začít během několika let a při ní by byla dlažba poškozena provozem těžké techniky sloužící pro výstavbu kolektoru. Z tohoto důvodu zde dlažba prozatím nebyla položena.

Poté, až budou všechny plánované investice dokončeny, budou i ostatní části ulic Česká, Solniční, Besední a Veselá upraveny a vydlážděny.

S pozdravem

Markéta Vaňková
DPMB - ISIC karta u SŠ
(publikováno: 05.10.2021)

Vážený pane,

Váš opakovaný dotaz chápu jako nespokojenost s mou odpovědí ze dne 20. 8. 2021. Jelikož se prodej předplatných jízdenek týká činnosti Dopravního podniku města Brna, oslovila jsem pana ředitele a požádala ho o vyjádření k situaci, které Vám také níže zasílám:

Průkaz ISIC je oficiální slevový průkaz, který i ministerstvo dopravy uznává k prokazovaní studentských slev v železniční a linkové autobusové dopravě a je k tomuto účelu explicitně uveden v Cenovém výměru Ministerstva financí ČR, kterým se vydává seznam zboží a služeb s regulovanými cenami. Vzhledem k tomu, že dcera pana V. využívá v rámci předplatného i regionální linky v rámci IDS JMK, předpokládáme, že jej může využít i pro cestování v rámci ČR obecně. Faktem je, že průkaz ISIC uznává jako doklad na poskytnutí slevy celá řada veřejných i komerčních institucí.
Ke zmínce pana V., že u ISIC karty vydané přes internet nelze zkontrolovat, zda je držitel studentem, uvádíme, že s tímto systémem máme dlouhodobou zkušenost a je spolehlivý.
Abychom umožnili i studentům škol, které se zatím nezapojili do našeho systému online ověřování nároku na slevu bez nutnosti pořízení ISIC karty, využili jsme výzvy a do agendy Chytrého regionu jsme přihlásili projekt Celoregionální IT platforma na ověřování, evidování a dokládání statutu žáka/studenta (jak pro nároky na slevu ve veřejné dopravě, tak i pro další využití).
Cílem tohoto projektu je vytvořit na úrovni kraje plně elektronické řešení, kam by mohly školy (se souhlasem žáka/studenta) technicky snadno předávat informace o něm a jeho platném statutu studenta i jeho trvání a změnách (prezenční forma a ekvivalenty dle legislativy). A tato platforma by následně umožňovala napojení pro externí systémy (ať už přes API, tak i přes webové rozhraní), které by měly možnost si nechat pro danou osobu (dle zadaných údajů) potvrdit platnost nároku a následně v pravidelných intervalech si ověřovat jeho trvání.
V odůvodnění přihlášení tohoto projektu do tohoto programu jsme uvedli:
V současné době je zejména pro studenty obtížné dokládat nárok na studentskou slevu, protože neexistuje na centrální úrovni žádný systém, který by tato data uměl poskytovat. Studenti si musí složitě zařizovat ISIC kartu či musí řešit potvrzování různých formulářů v papírové podobě. Navíc je velký počet SŠ a mají různé roztříštěné IT systémy (většinou dodávané externími společnostmi). Vhodně uchopené technické řešení by výrazně pomohlo usnadnit všem stranám a subjektům práci. A vedlo by k situaci, kdy by dokládání tohoto velmi často využívaného slevového nároku vůči třetím stranám bylo snadné (ať už v dopravě, tak i dalších oblastech). A mohlo by se stát třeba i základem pro možnost následné rozšiřování působnosti vytvořeného systému za hranice kraje (kde by JMK fungoval jako inovační lídr).
Chceme opětovně ujistit, že dopravní podnik vynakládá velké úsilí a i prostředky ke zvýšení komfortu našich zákazníků, nejenom při přepravě, ale i při pořizování jízdenek.

Přestože Vás chápu a Vašemu rozhořčení nad situací rozumím, nemohu Vám v současné době dát příznivější odpověď.

S přáním pěkného dne

Markéta Vaňková
Doprava - chybějící cykloinfrastruktura
(publikováno: 20.09.2021)

Dobrý den,

cyklistická doprava nebyla dlouhodobě koncepčně řešená, a z tohoto důvodu v Brně chybí ucelená síť cyklostezek. Vnímáme to jako jeden z úkolů, který je potřeba řešit. Proto jsme přijali několik opatření s cílem podpořit tento způsob dopravy.

Z aktuálně řešených opatření bych ráda vyzdvihla stavbu podjezdu v místě křížení cyklostezky a čtyřproudové silnice na Hladíkově. Ta začne na přelomu září a října a hotová by měla být nejpozději na jaře příštího roku. Projekt se řešil dlouhá léta a provázely ho neustálé komplikace. V letošním roce se nám konečně podařilo tento letitý problém vyřešit: město získalo všechny potřebné dokumenty, máme vysoutěženého dodavatele, který navíc bude o téměř dva miliony levnější, než kolik předpokládala zadávací dokumentace. Vybraná společnost podjezd postaví za 13,5 milionu korun. Vše se navíc uskuteční bez větších dopravních omezení v lokalitě.

Kolegové z Odboru dopravy se zabývají i dalšími záměry, díky kterým by měly vzniknout v Brně páteřní cyklotrasy. V dubnu letošního roku Rada města Brna schválila čtveřici investičních záměrů, které počítají s vybudováním stezky pro pěší a cyklisty propojující ulice Olomoucká a Nezamyslova, cyklostezky v úseku od podjezdu pod ulicí Ostravskou po napojení na Holzovu, další propojující ulice Pod Sídlištěm a Bělohorskou a také s úpravou stávající komunikace a stavbou cyklostezky na Holzově. Dále začíná projekční činnost na vytvoření cyklostezky a podjezdu pod ulicí Kaštanovou nebo na vyřešení problematických úseků na cyklostezce z Králova Pole do Řečkovic.

Zároveň se připravují opatření zaváděná pomocí dopravního značení, kterými se snažíme spojit jednotlivé cyklotrasy. Je to například ulice Křižíkova. Bohužel při projednávání těchto záměrů se často setkáváme s požadavky dalších zainteresovaných a výsledek je vždy záležitostí kompromisu mezi těmito požadavky. Cyklodopravu se zároveň snažíme řešit i v plánech na rekonstrukci důležitých ulic. S cykloopatřením se počítá při rekonstrukci ulice Veveří v úseku Konečného náměstí – Šumavská nebo například na ulicích Štefánikova a Křenová.

Kromě dopravní infrastruktury se snažíme o budování cykloinfrastruktury doplňkové, kam patří například stojany na kola.

Přesné statistiky o počtu kilometrů jednotlivých cykloopatření, počtu stojanů a aktuální data o počtu cyklistů v ulicích najdete na webu https://brnoinmotion.cz/cyklodoprava/.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Kašna na Dominikánském náměstí
(publikováno: 20.09.2021)

Dobrý den, pane Frýborte,

s instalací vodního prvku na Dominikánské náměstí se počítá léta. V roce 2018 byl prostor rekonstruován a následně se začala řešit i případná podoba a instalace vodních nebo jiných prvků. Například záměr umístit na náměstí sochu Josefa II. nepodpořili občané v anketě. Poté byla vypsána architektonicko-umělecká soutěž na vodní prvek, jejíž výsledky byly vyhlášeny v loňském roce. Rada města Brna však rozhodla, že se návrh nebude realizovat, a vypsala soutěž opětovně. Do ní se přihlásilo 53 autorů nebo týmů a 18členná porota (včetně náhradníků) vybrala vítězné návrhy.

Ze všech předložených a hodnocených návrhů se mi dílo Tomáše Pavlackého a Ing. arch. Michaela Gabriela líbí nejvíc, můj názor se tedy shoduje s pořadím, které stanovila porota v rámci této soutěže. Kdykoliv a ráda budu tento výsledek obhajovat a vysvětlovat.
Největší váhu při hodnocení měla originalita, kreativita a celková výtvarná úroveň řešení, což bylo bezezbytku naplněno. Dalším důležitým kritériem bylo začlenění díla do určeného prostoru. Konkrétně tedy umístění u kamenných lavic a platanů, které jsou místem stínu, setkávání a odpočinku. I to se podařilo.

Oceňuji i jistou hravost vítězného vodního prvku. Nabízí odlišné vjemy z různých stran podle toho, odkud lidé na náměstí přicházejí. Svoji podobu bude také měnit podle toho, na jakou jeho část bude dopadat přirozené světlo. A především má různé funkce – v teplých měsících poslouží jako osvěžení, po zbytek roku se stane dekorativním abstraktním objektem. Bude to jistě nová dominanta náměstí.

Z fotografie člověk dostane jeden dojem, doporučuji Vám tak navštívit výstavu, na které budou prezentovány jednotlivé modely návrhů. Díky nim si budete moci udělat lepší představu o podobě děl. Podotýkám, že se bude výstava konat od konce října letošního roku v Urban centru na ulici Mečová.

Vážený pane Frýborte, rozumím Vašemu rozpoložení. Výtvarná a umělecká díla se nemusí a většinou ani nelíbí všem. I přesto doufám, že po realizaci, která by měla proběhnout do konce roku 2022, změníte na vítězný návrh nového vodního prvku názor.
Přeji Vám pěkný zbytek dne.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Parkovani
(publikováno: 13.09.2021)

Dobrý den, pane Havelko,

kolegové z Odboru dopravy opravdu evidují ve Vámi zmíněný den technickou závadu, která znemožnila platbu za parkování. Tato skutečnost bude při ověřování parkovacích oprávnění zohledněna.

Přeji Vám pěkný zbytek dne.

Markéta Vaňková

Rezidentní parkování
(publikováno: 03.09.2021)

Dobrý den,

prozatím je schválený harmonogram rozšiřování modrých zón pouze na rok 2022. V tomto roce se rezidentní parkování rozšíří do městských části Brno-sever a Brno – Královo pole. Bylo totiž vyhodnoceno, že je v těchto oblastech větší nutnost jeho zavedení než jinde. V brzké době bude připravován harmonogram pro rok 2023, je tedy možné, že do něj budou Štýřice zařazeny.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Park na Moravském náměstí
(publikováno: 31.08.2021)

Dobrý den,

dle informací z městské části Brno-střed, která má park a také jeho rekonstrukci na starosti, by měly práce začít letos na podzim. Přesný termín bude záviset na dohodě s vysoutěženým dodavatelem. Městská část má aktuálně vypsanou veřejnou zakázku na rekonstrukci náměstí, a to s termínem podání nabídek do 3. září.

Zasílám Vám také popis prací, které se jsou v rámci rekonstrukce naplánovány. Stavbaři zde postaví nové komunikace a centrální plochu s vodním prvkem. Projekt zahrnuje instalaci veřejného a tzv. areálové osvětlení, vnitřních vodovodů a kanalizace, elektroinstalace nebo závlahového systému. V parku vznikne i kavárna, pavilon, dětské hřiště a místo bude osázeno novým mobiliářem. Součástí prací budou i sanace sklepení bývalého Německého domu nebo úpravy vegetace.

Přeji Vám klidný zbytek dne.

S pozdravem

Markéta Vaňková

DPMB - ISIC karta
(publikováno: 20.08.2021)

Dobrý den, pane Vrchovský,

na dotazy týkající ověřování studentského statusu a případného využití ISIC karty jsem odpovídala v poměrně nedávné době. Vyjádření najdete pod bodem 102 na této webové stránce. Pro jistotu Vám zasílám i zde.

Váš podnět jsem konzultovala jak s Dopravním podnikem města Brna, tak s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Rozumím Vašemu rozhořčení, ale pokusím se Vám nastínit situaci z pohledu města jako provozovatele veřejné dopravy (skrze městskou akciovou společnost Dopravní podnik města Brna).

Dopravní podnik má v plánu v letošním roce zcela přestoupit na elektronické předplatní jízdenky a přestat prodávat ty papírové. Zatím se tímto způsobem od ledna 2021 distribuují studentské předplatní jízdenky. Jak jejich pořízení, tak zřízení a ověření uživatelského účtu probíhá online. To snižuje administrativu, je to pohodlnější v tom, že se lidé nemusejí podřizovat otevíracím hodinám DPMB, nemusejí čekat ve frontách (které byly zvláště na začátku školního a akademického roku vždy enormní) a – což je v dnešní době velice důležité – nemusí vůbec přijít do fyzického kontaktu s dalšími lidmi a podstupovat tak případné riziko nákazy covid-19.

Co se týče digitalizace a online systému, patří náš Dopravní podnik ke špičce v rámci České republiky, je inspirací i pro zahraniční města (mám informace například o několika slovenských, která by se od něj v tomto ohledu chtěla učit) a troufám si tvrdit, že to v posledních měsících, obzvlášť v době kulminující pandemie na začátku tohoto roku, řada lidí ocenila. I prostřednictvím našeho úřadu jsme vyzývali občany, aby osobně vyřizovali jen nejnutnější úřední záležitosti, a pokud to jde, aby využívali vzdálených možností řešení. Uplynulý rok a půl znovu potvrdil, jak nezbytně nutné je zrychlit systém digitalizace státní správy, že je potřeba otevřít otázku distančního způsobu voleb apod.

Abych se ovšem vrátila k jádru Vaší otázky: vzhledem k tomu, že veškerá agenda týkající se studentských předplatních jízdenek byla převedena do online režimu, probíhá tímto způsobem – tedy online – i ověřování studentského statusu kupujících. K tomu jsou připojeny brněnské vysoké školy a byly k tomu přizvány také školy střední, s nimiž jednání dále probíhají nebo probíhat budou, protože zatím o propojení neprojevily aktivní zájem. Dalším způsobem, jak se tedy může student prokázat online, je za pomoci ISIC karty, která je vybavená jedinečným kódem a nelze ji zfalšovat a používat pro více osob či na více období, než pro které byla originálně vydána.

S touto praktikou s velmi nepříjemnými ekonomickými dopady jsme se totiž celá léta potýkali. Zatímco studentskou slevu poskytnutou dopravcem provozujícím linkovou nebo železniční dopravu kompenzuje tomuto dopravci stát, městská hromadná doprava je z toho vyňata. Na její provozování město každoročně vynakládá nemalé prostředky a zároveň ještě kompenzuje poskytnuté slevy. Navzdory tomu se snažíme podmínky nastavit tak, aby byly ceny pro občany maximálně přívětivé, některé skupiny osvobozujeme od placení zcela (děti, senioři), jiným poskytujeme slevu – sem spadají právě studenti. V době, kdy svůj status potvrzovali pouze papírovou formou, ale docházelo k poměrně masivnímu kopírování, úpravám a podobným nedovoleným úkonům, vlivem kterých Dopravní podnik (a následně tedy i město) přicházel ročně o statisíce korun. K dalším problémům patřilo, že lidé, kteří o status studenta přišli, využívali dál zakoupenou studentskou předplatní jízdenku, mnohdy bez vědomí toho, že tak činit nesmí. Díky online ověřování je nyní status studenta pravidelně ve frekvenci jednou týdně prověřován, tudíž ať už úmyslné, nebo i neúmyslné zneužívání slev je tímto eliminováno. Dopravní podnik tedy v tomto ohledu zaujímá roli řádného hospodáře, k čemuž nás jako obec – jeho akcionáře – ostatně zavazuje i zákon o obcích.

Jsem ráda, že DPMB našel řešení, které odpovídá 21. století, a nemuseli jsme jít například cestou plošného zvyšování cen jízdného. Pevně doufám, že budou jednání se středními školami úspěšná a že i v rodičích v tomto najdeme podporu. Věřím, že přistoupení středních škol po vzoru univerzit do systému online ověření je pro všechny zúčastněné strany nejvýhodnějším řešením.

Děkuji za pochopení.

S úctou

Markéta Vaňková
Autobusové nádraží u Grand hotelu
(publikováno: 16.08.2021)

Vážený pane,

mrzí mne Vaše zkušenost z autobusového nádraží, které se nachází u hotelu Grand. Tuto stanici má ve správě Dopravní podnik města Brna. Dříve značně zanedbané místo prošlo proměnou v roce 2019, kdy zde byly postaveny nové kryté čekárny, pokladny a byl zajištěn bezbariérový přístup s vodicími čárami pro nevidomé. Dále byla k pokladnám instalována elektronická informační cedule, na které mohou cestující sledovat časy a místa odjezdů spojů.

Je pravdou, že je toto autobusové nádraží velmi vytížené. Množství spojů, které tudy projíždí, může cestující mást. Proto Dopravní podnik města Brna i dopravní společnosti doporučují sledovat informační tabuli, na které jsou vždy aktuální informace o autobusových spojích.

Přeji Vám hezký zbytek dne.

Markéta Vaňková