Primátorka měta Brna

Dotazy primátorce

Autobusové nádraží u Grandu
(publikováno: 13.01.2022)

Dobrý den,

Vaše negativní zkušenost mne velmi mrzí. S Vaším podnětem jsem se obrátila na Dopravní podnik města Brna (DPMB), který má tento prostor ve správě. Ráda bych Vám nyní předala stanovisko kolegů z DPMB: Stávající úklidová firma uklízí prostory nádraží na ulici Benešova ve správné četnosti, kterou stanovuje smlouva z léta loňského roku. Tato smlouva vycházela z tehdejších zkušeností a množství cestujících využívajících prostory nádraží. V době jejího podpisu však DPMB ještě nepočítal s využitím nádraží v souvislosti s vlakovou výlukou, kdy z tohoto místa od 1. prosince 2021 odjíždí řada náhradních spojů a výrazně se tak navýšil počet cestujících. S nasmlouvanou firmou se DPMB nyní dohodl na důkladnějším sledování nádraží a po vyhodnocení se četnost úklidu přizpůsobí nové situaci. Čekárna bude nově otevřena nepřetržitě a zajistíme zvýšené sledování v nočních hodinách, aby nebyla využívána nežádoucími osobami.

Abych Vám odpověděla i na Váš první dotaz, rekonstrukce památkově chráněného nádraží stála necelých 19 milionů korun a dokončena byla přibližně před 2,5 lety.

Děkuji Vám za Vaše upozornění. Přeji Vám v novém roce jen to nejlepší.

S pozdravem

Markéta Vaňková

vánoční trhy
(publikováno: 17.12.2021)

Vážená paní,

stejně jako Vy jsem byla rozhodnutím vlády z konce listopadu nemile překvapena. Zákaz pořádání vánočních trhů byl totiž vyhlášen den před začátkem těch brněnských. Při přípravě jsme s možnými omezeními počítali a byli na ně připraveni – stánky jsou postavené s většími rozestupy, program byl koncipován tak, aby nedocházelo k většímu shromažďování lidí, nadto jsme byli schopni ho i v případě potřeby zrušit. Možná organizační opatření byla konzultována s hygienou. Bohužel to nestačilo.

Nastalou situaci jsme okamžitě začali řešit s organizátory, trhovci a krajskou hygienou. Na základě vzájemné dohody byly alespoň otevřeny ty stánky, jejichž sortiment je bytostně spjat s Vánoci a nejde prodávat v jiný čas. Jedná se o řemeslné výrobky, jmelí, adventní věnce, ozdoby, svíčky a další. Nechtěli jsme hledat nějaké formální kličky, chápeme, že epidemická situace je zlá a přeplněné a přetížené nemocnice si nikdo nepřejeme. Toto je možná a legální cesta, jak umožnit prodej alespoň těm, jejichž zboží je spojeno s Vánoci. Prodejcům, kteří nemohou prodávat, vracíme nájemné v plné výši, zatím ale většina vyčkává, jak se situace vyvine. I my ji stále vyhodnocujeme.

Městská část Brno-střed také spustila virtuální tržiště, kde si mohou zájemci zakoupit zboží, které by bylo za standardní situace nabízeno na Zelném trhu. Nadto centrální městská část vyšla vstříc restauracím, kterým umožnila provoz zahrádek i v tomto zimním období. Snaží se tak podpořit místní podnikatele, na jejichž živnost také protiepidemická opatření negativně dopadají.

I když trhy nejsou v provozu, jak jsme zvyklí, věřím, že vánoční atmosféru navozují krásné ozdobené stromy na náměstích, před Novou radnicí můžete obdivovat unikátní betlém od pana Halouzka, ze zahrádek dokonce voní i svařák.

Přeji Vám krásný advent a klidné vánoční svátky.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Parkování v Brně
(publikováno: 15.12.2021)

Dobrý den,

mrzí mě Vaše negativní zkušenost se systémem rezidentního parkování. Ráda bych Vám osvětlila důležitost registrace, o které se ve svém e-mailu zmiňujete.
Na každé komunikaci či parkovišti, kde je zavedeno placené stání, probíhá určitým způsobem registrace vozidla. Může to být například zaplacením částky v automatu, registrací na webu nebo v aplikaci. Pro následnou kontrolu je důležité, aby dokázala odlišit vozidla, která mají parkovací oprávnění, od těch, která jej nemají. Na některých parkovištích proto stačí mít za oknem doklad o zaplacení, jinde probíhá kontrola pomocí aut, která snímají SPZ parkujících vozidel. To je i příklad Brna. Díky registraci v systému rezidentního parkování kontrolní auto pozná, jak dlouho vozidlo parkuje a zda má tedy nárok na hodinu zdarma.

Od roku 2018 probíhá v Brně kampaň, která upozorňuje na nutnost vyřízení parkovacího oprávnění v modrých zónách a na krátkodobé parkování v nich. Ta po celou dobu informuje návštěvníky, že musejí při parkování zadat SPZ do systému, a to pomocí automatu, sms, aplikace nebo webového rozhraní. Nadto kolegové z Odboru dopravy instalovali na dopravní značení v zónách C a B informační cedulky, které na tuto skutečnost také upozorňují. Primární však je, že je tato informace uvedena i na dopravní značce na každém parkovacím úseku, kde je řečeno, že pro parkování musíte mít oprávnění. Zda je oprávnění dlouhodobé nebo krátkodobé, je věcí uživatele.

S pozdravem

Markéta Vaňková

Hrazení parkovného
(publikováno: 15.12.2021)

Dobrý den,

městská část Brno-střed společně s magistrátem dlouhodobě řešily otázku parkování a vjezdu do vnitrobloků. Tato problematika se však nedá spojovat ani regulovat stejně jako rezidentní parkování, jelikož se většinou nejedná o místní komunikace a rezidentní parkování může být dle zákona o pozemních komunikacích zavedeno pouze na místních komunikacích. Vjezd do většiny vnitrobloků (např. na ulici Křídlovické nebo Nádvorní) byl dříve regulován dopravní značkou zákazu vjezdu mimo dopravní obsluhu. Bohužel to řidiči často nerespektovali. Následně parkování ve vnitroblocích mnohdy využívali i řidiči, kteří se tím vyhýbali parkování v oblastech rezidentního parkování. Tím pádem také nehradili parkovné.

Na základě vzájemné dohody nastala od 14. června 2021 změna, kdy bylo do vybraných vnitrobloků v MČ Brno-střed a k jejich vjezdu nainstalováno dopravní značení, které upozorňuje na nutnost mít vyřízené vjezdové oprávnění. Opatření bylo s časovým předstihem komunikováno ze strany městské části a také pomocí kampaně parkovanivbrne.cz (letáky, web, Facebook).

Z výše uvedených důvodů lze konstatovat, že kontroloři i Odbor dopravněsprávních činností postupují správně. Doufám, že jsem Vám danou problematiku osvětlila.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Oprava ulice České
(publikováno: 26.11.2021)

Dobrý den,

na České i blízké Opletalově a Solniční se sešlo více investorů, kteří zde potřebovali dělat výkopové práce. Díky vzájemné koordinaci se tak podařilo za dva roky stihnout rekonstrukci vodovodu, kanalizace, plynovodu, horkovodu i kabelových tras. S ohledem na význam lokality, kterou denně projdou tisíce lidí, jsme se rozhodli nejednotné a několikrát záplatované asfaltové plochy silnic a chodníků nahradit povrchem, který je adekvátní pro danou historickou lokalitu.

Na Solniční směrem k Moravskému náměstí jsou v silnici umístěny žulové kostky z Vysočiny a chodníky z kamenných dlaždic z Jeseníků. V Opletalově jsou pak betonové dlaždice. Stejné dláždění by mělo časem být na celé České až po náměstí Svobody.

V části Solniční k Husově byly komunikace i chodníky provizorně zrekonstruovány, ale konečná úprava zde bude provedena až po dokončení stavby Janáčkova kulturního centra v rámci obnovy komunikací na ulicích Besední a Veselá.

Co se týče asfaltového čtverce na České při křížení se Solniční, ten je zde upraven také provizorně. Směrem od náměstí Svobody je plánováno vybudování nového kolektoru. Stavba by měla začít během několika let a při ní by byla dlažba poškozena provozem těžké techniky sloužící pro výstavbu kolektoru. Z tohoto důvodu zde dlažba prozatím nebyla položena.

Poté, až budou všechny plánované investice dokončeny, budou i ostatní části ulic Česká, Solniční, Besední a Veselá upraveny a vydlážděny.

S pozdravem

Markéta Vaňková
DPMB - ISIC karta u SŠ
(publikováno: 05.10.2021)

Vážený pane,

Váš opakovaný dotaz chápu jako nespokojenost s mou odpovědí ze dne 20. 8. 2021. Jelikož se prodej předplatných jízdenek týká činnosti Dopravního podniku města Brna, oslovila jsem pana ředitele a požádala ho o vyjádření k situaci, které Vám také níže zasílám:

Průkaz ISIC je oficiální slevový průkaz, který i ministerstvo dopravy uznává k prokazovaní studentských slev v železniční a linkové autobusové dopravě a je k tomuto účelu explicitně uveden v Cenovém výměru Ministerstva financí ČR, kterým se vydává seznam zboží a služeb s regulovanými cenami. Vzhledem k tomu, že dcera pana V. využívá v rámci předplatného i regionální linky v rámci IDS JMK, předpokládáme, že jej může využít i pro cestování v rámci ČR obecně. Faktem je, že průkaz ISIC uznává jako doklad na poskytnutí slevy celá řada veřejných i komerčních institucí.
Ke zmínce pana V., že u ISIC karty vydané přes internet nelze zkontrolovat, zda je držitel studentem, uvádíme, že s tímto systémem máme dlouhodobou zkušenost a je spolehlivý.
Abychom umožnili i studentům škol, které se zatím nezapojili do našeho systému online ověřování nároku na slevu bez nutnosti pořízení ISIC karty, využili jsme výzvy a do agendy Chytrého regionu jsme přihlásili projekt Celoregionální IT platforma na ověřování, evidování a dokládání statutu žáka/studenta (jak pro nároky na slevu ve veřejné dopravě, tak i pro další využití).
Cílem tohoto projektu je vytvořit na úrovni kraje plně elektronické řešení, kam by mohly školy (se souhlasem žáka/studenta) technicky snadno předávat informace o něm a jeho platném statutu studenta i jeho trvání a změnách (prezenční forma a ekvivalenty dle legislativy). A tato platforma by následně umožňovala napojení pro externí systémy (ať už přes API, tak i přes webové rozhraní), které by měly možnost si nechat pro danou osobu (dle zadaných údajů) potvrdit platnost nároku a následně v pravidelných intervalech si ověřovat jeho trvání.
V odůvodnění přihlášení tohoto projektu do tohoto programu jsme uvedli:
V současné době je zejména pro studenty obtížné dokládat nárok na studentskou slevu, protože neexistuje na centrální úrovni žádný systém, který by tato data uměl poskytovat. Studenti si musí složitě zařizovat ISIC kartu či musí řešit potvrzování různých formulářů v papírové podobě. Navíc je velký počet SŠ a mají různé roztříštěné IT systémy (většinou dodávané externími společnostmi). Vhodně uchopené technické řešení by výrazně pomohlo usnadnit všem stranám a subjektům práci. A vedlo by k situaci, kdy by dokládání tohoto velmi často využívaného slevového nároku vůči třetím stranám bylo snadné (ať už v dopravě, tak i dalších oblastech). A mohlo by se stát třeba i základem pro možnost následné rozšiřování působnosti vytvořeného systému za hranice kraje (kde by JMK fungoval jako inovační lídr).
Chceme opětovně ujistit, že dopravní podnik vynakládá velké úsilí a i prostředky ke zvýšení komfortu našich zákazníků, nejenom při přepravě, ale i při pořizování jízdenek.

Přestože Vás chápu a Vašemu rozhořčení nad situací rozumím, nemohu Vám v současné době dát příznivější odpověď.

S přáním pěkného dne

Markéta Vaňková
Doprava - chybějící cykloinfrastruktura
(publikováno: 20.09.2021)

Dobrý den,

cyklistická doprava nebyla dlouhodobě koncepčně řešená, a z tohoto důvodu v Brně chybí ucelená síť cyklostezek. Vnímáme to jako jeden z úkolů, který je potřeba řešit. Proto jsme přijali několik opatření s cílem podpořit tento způsob dopravy.

Z aktuálně řešených opatření bych ráda vyzdvihla stavbu podjezdu v místě křížení cyklostezky a čtyřproudové silnice na Hladíkově. Ta začne na přelomu září a října a hotová by měla být nejpozději na jaře příštího roku. Projekt se řešil dlouhá léta a provázely ho neustálé komplikace. V letošním roce se nám konečně podařilo tento letitý problém vyřešit: město získalo všechny potřebné dokumenty, máme vysoutěženého dodavatele, který navíc bude o téměř dva miliony levnější, než kolik předpokládala zadávací dokumentace. Vybraná společnost podjezd postaví za 13,5 milionu korun. Vše se navíc uskuteční bez větších dopravních omezení v lokalitě.

Kolegové z Odboru dopravy se zabývají i dalšími záměry, díky kterým by měly vzniknout v Brně páteřní cyklotrasy. V dubnu letošního roku Rada města Brna schválila čtveřici investičních záměrů, které počítají s vybudováním stezky pro pěší a cyklisty propojující ulice Olomoucká a Nezamyslova, cyklostezky v úseku od podjezdu pod ulicí Ostravskou po napojení na Holzovu, další propojující ulice Pod Sídlištěm a Bělohorskou a také s úpravou stávající komunikace a stavbou cyklostezky na Holzově. Dále začíná projekční činnost na vytvoření cyklostezky a podjezdu pod ulicí Kaštanovou nebo na vyřešení problematických úseků na cyklostezce z Králova Pole do Řečkovic.

Zároveň se připravují opatření zaváděná pomocí dopravního značení, kterými se snažíme spojit jednotlivé cyklotrasy. Je to například ulice Křižíkova. Bohužel při projednávání těchto záměrů se často setkáváme s požadavky dalších zainteresovaných a výsledek je vždy záležitostí kompromisu mezi těmito požadavky. Cyklodopravu se zároveň snažíme řešit i v plánech na rekonstrukci důležitých ulic. S cykloopatřením se počítá při rekonstrukci ulice Veveří v úseku Konečného náměstí – Šumavská nebo například na ulicích Štefánikova a Křenová.

Kromě dopravní infrastruktury se snažíme o budování cykloinfrastruktury doplňkové, kam patří například stojany na kola.

Přesné statistiky o počtu kilometrů jednotlivých cykloopatření, počtu stojanů a aktuální data o počtu cyklistů v ulicích najdete na webu https://brnoinmotion.cz/cyklodoprava/.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Kašna na Dominikánském náměstí
(publikováno: 20.09.2021)

Dobrý den, pane Frýborte,

s instalací vodního prvku na Dominikánské náměstí se počítá léta. V roce 2018 byl prostor rekonstruován a následně se začala řešit i případná podoba a instalace vodních nebo jiných prvků. Například záměr umístit na náměstí sochu Josefa II. nepodpořili občané v anketě. Poté byla vypsána architektonicko-umělecká soutěž na vodní prvek, jejíž výsledky byly vyhlášeny v loňském roce. Rada města Brna však rozhodla, že se návrh nebude realizovat, a vypsala soutěž opětovně. Do ní se přihlásilo 53 autorů nebo týmů a 18členná porota (včetně náhradníků) vybrala vítězné návrhy.

Ze všech předložených a hodnocených návrhů se mi dílo Tomáše Pavlackého a Ing. arch. Michaela Gabriela líbí nejvíc, můj názor se tedy shoduje s pořadím, které stanovila porota v rámci této soutěže. Kdykoliv a ráda budu tento výsledek obhajovat a vysvětlovat.
Největší váhu při hodnocení měla originalita, kreativita a celková výtvarná úroveň řešení, což bylo bezezbytku naplněno. Dalším důležitým kritériem bylo začlenění díla do určeného prostoru. Konkrétně tedy umístění u kamenných lavic a platanů, které jsou místem stínu, setkávání a odpočinku. I to se podařilo.

Oceňuji i jistou hravost vítězného vodního prvku. Nabízí odlišné vjemy z různých stran podle toho, odkud lidé na náměstí přicházejí. Svoji podobu bude také měnit podle toho, na jakou jeho část bude dopadat přirozené světlo. A především má různé funkce – v teplých měsících poslouží jako osvěžení, po zbytek roku se stane dekorativním abstraktním objektem. Bude to jistě nová dominanta náměstí.

Z fotografie člověk dostane jeden dojem, doporučuji Vám tak navštívit výstavu, na které budou prezentovány jednotlivé modely návrhů. Díky nim si budete moci udělat lepší představu o podobě děl. Podotýkám, že se bude výstava konat od konce října letošního roku v Urban centru na ulici Mečová.

Vážený pane Frýborte, rozumím Vašemu rozpoložení. Výtvarná a umělecká díla se nemusí a většinou ani nelíbí všem. I přesto doufám, že po realizaci, která by měla proběhnout do konce roku 2022, změníte na vítězný návrh nového vodního prvku názor.
Přeji Vám pěkný zbytek dne.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Parkovani
(publikováno: 13.09.2021)

Dobrý den, pane Havelko,

kolegové z Odboru dopravy opravdu evidují ve Vámi zmíněný den technickou závadu, která znemožnila platbu za parkování. Tato skutečnost bude při ověřování parkovacích oprávnění zohledněna.

Přeji Vám pěkný zbytek dne.

Markéta Vaňková

Rezidentní parkování
(publikováno: 03.09.2021)

Dobrý den,

prozatím je schválený harmonogram rozšiřování modrých zón pouze na rok 2022. V tomto roce se rezidentní parkování rozšíří do městských části Brno-sever a Brno – Královo pole. Bylo totiž vyhodnoceno, že je v těchto oblastech větší nutnost jeho zavedení než jinde. V brzké době bude připravován harmonogram pro rok 2023, je tedy možné, že do něj budou Štýřice zařazeny.

S pozdravem

Markéta Vaňková