Vážený pane,
Váš opakovaný dotaz chápu jako nespokojenost s mou odpovědí ze dne 20. 8. 2021. Jelikož se prodej předplatných jízdenek týká činnosti Dopravního podniku města Brna, oslovila jsem pana ředitele a požádala ho o vyjádření k situaci, které Vám také níže zasílám:
Průkaz ISIC je oficiální slevový průkaz, který i ministerstvo dopravy uznává k prokazovaní studentských slev v železniční a linkové autobusové dopravě a je k tomuto účelu explicitně uveden v Cenovém výměru Ministerstva financí ČR, kterým se vydává seznam zboží a služeb s regulovanými cenami. Vzhledem k tomu, že dcera pana V. využívá v rámci předplatného i regionální linky v rámci IDS JMK, předpokládáme, že jej může využít i pro cestování v rámci ČR obecně. Faktem je, že průkaz ISIC uznává jako doklad na poskytnutí slevy celá řada veřejných i komerčních institucí.
Ke zmínce pana V., že u ISIC karty vydané přes internet nelze zkontrolovat, zda je držitel studentem, uvádíme, že s tímto systémem máme dlouhodobou zkušenost a je spolehlivý.
Abychom umožnili i studentům škol, které se zatím nezapojili do našeho systému online ověřování nároku na slevu bez nutnosti pořízení ISIC karty, využili jsme výzvy a do agendy Chytrého regionu jsme přihlásili projekt Celoregionální IT platforma na ověřování, evidování a dokládání statutu žáka/studenta (jak pro nároky na slevu ve veřejné dopravě, tak i pro další využití).
Cílem tohoto projektu je vytvořit na úrovni kraje plně elektronické řešení, kam by mohly školy (se souhlasem žáka/studenta) technicky snadno předávat informace o něm a jeho platném statutu studenta i jeho trvání a změnách (prezenční forma a ekvivalenty dle legislativy). A tato platforma by následně umožňovala napojení pro externí systémy (ať už přes API, tak i přes webové rozhraní), které by měly možnost si nechat pro danou osobu (dle zadaných údajů) potvrdit platnost nároku a následně v pravidelných intervalech si ověřovat jeho trvání.
V odůvodnění přihlášení tohoto projektu do tohoto programu jsme uvedli:
V současné době je zejména pro studenty obtížné dokládat nárok na studentskou slevu, protože neexistuje na centrální úrovni žádný systém, který by tato data uměl poskytovat. Studenti si musí složitě zařizovat ISIC kartu či musí řešit potvrzování různých formulářů v papírové podobě. Navíc je velký počet SŠ a mají různé roztříštěné IT systémy (většinou dodávané externími společnostmi). Vhodně uchopené technické řešení by výrazně pomohlo usnadnit všem stranám a subjektům práci. A vedlo by k situaci, kdy by dokládání tohoto velmi často využívaného slevového nároku vůči třetím stranám bylo snadné (ať už v dopravě, tak i dalších oblastech). A mohlo by se stát třeba i základem pro možnost následné rozšiřování působnosti vytvořeného systému za hranice kraje (kde by JMK fungoval jako inovační lídr).
Chceme opětovně ujistit, že dopravní podnik vynakládá velké úsilí a i prostředky ke zvýšení komfortu našich zákazníků, nejenom při přepravě, ale i při pořizování jízdenek.
Přestože Vás chápu a Vašemu rozhořčení nad situací rozumím, nemohu Vám v současné době dát příznivější odpověď.
S přáním pěkného dne
Markéta Vaňková