Primátorka měta Brna

Dotazy primátorce

chodníky pro chodce
(publikováno: 14.12.2022)

Dobrý den,

jsem si dobře vědoma toho, že hustota dopravy je v Brně vysoká. Proto považuji za nezbytně nutné, aby dohled nad dodržováním dopravních předpisů byl intenzivní, a to i kvůli bezpečnosti pěších. Nemálo motoristů bohužel stále staví vlastní prospěch nad ohleduplné chování. Takové jsou i zkušenosti hlídek městské policie, a proto si každodenně všímají také vámi zmíněných dopravních prohřešků a ukládají za to pokuty. Nemohou být samozřejmě v jednu chvíli na všech místech, kde se lidé něčeho takového dopouštějí.

Mohu vás ujistit, že rozhovory, které vedu s vedením městské policie, se pravidelně týkají i dopravní situace. Řečí čísel z loňského roku mohu například doložit, že strážníci uvedené nešvary skutečně potírají. V poslední době v Brně znatelně přibylo jízdních kol a koloběžek, a když nahlédnu do statistik za rok 2021, vidím, že hlídky městské policie rozhodně nejsou nečinné. Přistihly například při jízdě na chodníku bezmála čtyři stovky cyklistů nebo koloběžkářů, další dvě stovky případů se týkaly nerespektování zákazových značek ze strany cyklistů a přibližně sedm desítek zjištěných událostí zahrnovalo jízdu na neosvětleném kole, která může být velmi riziková nejen pro cyklisty, ale i pro další účastníky silničního provozu.

Co se další části Vašeho podnětu týče, u stavebních činností zasahujících do chodníku či vozovky se vždy posuzuje, zda je v jejich blízkosti možné zřídit průchod pro chodce. V případě, že je tato možnost bezpečná a v souladu s předpisy, je chodcům umožněno projít koridorem přímo stavbou. V opačném případě je vždy nalezena obchozí trasa, která je vyznačena dopravním značením. Zároveň bych Vás chtěla ujistit, že je to pro mne důležité, aby měli chodci podmínky v okolí staveb co možná nejvíce komfortní.

Ráda bych apelovala na všechny účastníky provozu, aby byli pozorní a ohleduplní. Díky tomu můžeme předejít mnoha komplikacím.
Přeji Vám klidný zbytek adventních dní.

Markéta Vaňková

Problémy Brna
(publikováno: 10.08.2022)

Dobrý den,

pokusím se Vám postupně odpovědět na Vaše dotazy, které jste mi ve své zprávě položil, a vysvětlit důležitost Vámi zmiňovaných investic. Nejdříve však musím konstatovat, že se v minulých desetiletích městská infrastruktura nerozvíjela tempem, které bylo potřebné. Dluh vůči inženýrským sítím nebo komunikacím za ta léta narostl do takové míry, že je nutné se těmto záležitostem věnovat a řešit je. Fungující a moderní infrastruktura je totiž pro budoucí rozvoj města nezbytná.

Vaše první připomínka se týkala dopravy. To je téma opravdu komplikované, a to vzhledem ke stavu silniční sítě v Brně. Pro to, aby se doprava částečně odklonila z centra města, je potřeba mít vybudovaný Velký městský okruh. Po letech příprav se podařilo začít s výstavbou dalších dvou etap VMO, za což jsem velmi ráda. Stavby jsou to náročné, to je nepopiratelné, ale jejich význam je zásadní. Realizaci provází různá omezení pro řidiče, chodce či místní obyvatele. Ráda bych chtěla poděkovat za jejich trpělivost.

Dalším strategickým projektem je výstavba protipovodňových opatření. Je nesporné, že se počasí stává čím dál tím nepředvídatelnějším a jeho extrémní projevy sledujeme i v naší republice a okolních státech. Vysoké zdi držely Svratku ve stavu, který by na stoletou vodu nestačil, menší povodně toto řešení jen urychlují. Proto je naším cílem koryto rozšířit, tím zvýšit jeho kapacitu a ochránit tak přilehlou zástavbu při případných povodních. Přibudou také široké bermy – vyzvednuté části koryta určené k častějším rozlivům povodní. Zároveň se zjednoduší výstavba v záplavových oblastech. Tam, kde protipovodňová ochrana není, často úřady nechtějí nové stavby povolovat.

Oproti současnému stavu se nábřeží Svratky dostane blíže hladině a v období většiny roku bude sloužit pro rekreaci a odpočinek. Stávající stezky budou sneseny na nižší úroveň a pěším i cyklistům se otevře kratší cesta podjíždějící svratecké mosty. Vytvořeny budou i nové pěšiny spolu s hřišti, lavičkami a plochami pro odpočinek a sportovní vyžití. Věřím, že to Brňané ocení.

Další kapitolou jsou vjezdy do historického centra města. Za minulé vládnoucí koalice byl změněn systém vjezdů do centra tak, že jej řidiči začali zneužívat a náměstím Svobody bez účelu projíždět. Na to jsme reagovali opatřením, kterým jsme historické jádro města rozdělili na více podoblastí, do nichž je nutné mít povolení k vjezdu. Posledním krokem ke zklidnění dopravy je výrazné omezení vjezdu aut na náměstí Svobody, které platí od začátku letošního července. Dodržování nastaveného režimu, kdy mají automobily krom předem určených výjimek zákaz vjezdu od 10:30 do 6 hodiny ranní, hlídají i strážníci městské policie.

Zmiňujete také oslavy 200. výročí od narození G. J. Mendela. Město Brno se do příprav oslav zapojilo, podporuje také další organizace v jejich činnostech spojených s tímto výročím. Město zároveň dokončuje rozsáhlou rekonstrukci Mendlova náměstí, tedy místa na Starém Brně, kde proběhly Mendlovy klíčové výzkumy. Nejde to tak rychle, jak jsme předpokládali, kvůli vypuknutí války na Ukrajině jsme totiž museli řešit změnu dodavatele červené žuly, která má být položena v centrální částí náměstí. Ta symbolicky odkazuje na sousední klášterní zdi a baziliku Nanebevzetí Panny Marie a umožní vizuální sjednocení lokality. Zároveň bylo během prací objeveno několik inženýrských sítí, které nebyly zakresleny v plánech, což stavbařům výrazně ztížilo a prodloužilo práci. Samozřejmě vnímám, že by bylo opravené náměstí pro letní oslavy pro návštěvníky komfortnější, nicméně tuto komplikovanou stavbu je potřeba dokončit pečlivě a kvalitně. S pořadateli Mendel Festivalu jsme byli od počátku v kontaktu a veškeré záležitosti jsme s nimi projednávali. Hlavní část festivalu byla v areálu opatství a v prostoru před bazilikou, Mendelovo výročí jsme si tak připomněli v důstojném a jemu blízkém prostředí.

Při velkých dopravních a strukturálních stavbách vždy zvažujeme všechny možnosti a snažíme se minimalizovat dopad na řidiče, chodce a rezidenty. Proto se například odložila oprava Pisáreckých tunelů, aby zde a blízkém okolí nezkolabovala doprava. Rozumím tomu, že jsou omezení způsobená stavbami nepříjemná. Je však třeba myslet na budoucnost. Díky Velkému městskému okruhu se uleví centru města, díky protipovodňovým opatřením vzniknou nové parky, náplavka nebo cyklostezky, Mendlovo náměstí dostane příjemnější tvář.

Přeji Vám klidný zbytek dne.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Koupaliště - Starý Lískovec
(publikováno: 04.08.2022)

Vážená paní,

vlastníkem pozemků, na kterých se nachází Vámi zmiňované koupaliště, je město Brno (potažmo městská část Brno – Starý Lískovec). Pozemky ale užívá na základě nájemní smlouvy TJ Tatran Starý Lískovec (který je majitelem zdejších budov), a to do konce listopadu roku 2029. Je však nutno dodat, že Tatran koupaliště přenechal do konce října 2029 v podnájmu jinému subjektu.

V současné době probíhají mezi městem Brnem, městskou částí Starý Lískovec a TJ Tatran Starý Lískovec jednání o směně nemovitostí. Pokud by k tomu došlo, získá areál koupaliště i s budovami do své správy úřad městské části a následně by jej rekonstruoval.

Přeji Vám pěkný zbytek dne.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Doprava
(publikováno: 11.07.2022)

Dobrý den,

v období letních prázdnin obecně platí nižší poptávka po využívání MHD. Tomu se pravidelně přizpůsobují i jízdní řády městských a regionálních dopravních systémů.
Na páteřních linkách je v Brně zachován stejný nebo podobný interval jako o prázdninách v minulých letech, tedy 7–8 minut.

Tramvajová doprava však bude, a to hlavně o víkendech, ovlivněna plánovanými rekonstrukcemi tramvajových tratí, o čemž dopravní podnik média i veřejnost již informoval. Rekonstrukce a opravy tratí přinesou zajisté dočasné komplikace, nicméně dopravní obslužnost celého území města zůstane maximálně zachována. Konkrétněji se jedná o to, že o víkendech bude Pisárecká vozovna z důvodu stavebních prací odříznuta od dopravní sítě a veškerý provoz bude směřován do medlánecké vozovny. To ovlivní i možnosti a objem tramvajové dopravy, na kterou mnohdy navazuje i autobusová doprava.

Dopravní podnik města Brna plánuje práce na rekonstrukcích a opravách tratí na dobu, kdy MHD využívá méně cestujících. Situaci budeme samozřejmě s kolegy z dopravního podniku sledovat a analyzovat. Pokud by se ukázalo, že jsou na některých trasách nedostatky, budeme se tím zabývat.

Město i dopravní podnik dělají nadále vše pro to, aby měli cestující maximální komfort a současně aby zůstala brněnská městská hromadná doprava i v době extrémního růstu cen energií cenově dostupná. Je to stále naše priorita.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Nádraží
(publikováno: 11.07.2022)

Dobrý den,

bohužel Vám na Váš dotaz nedokáži odpovědět. Budova hlavního vlakového nádraží není v majetku města, ale národní železniční společnosti České dráhy. Od ní má budovu pronajatou společnost BRNO NEW STATION DEVELOPMENT, která rekonstrukci budovy provádí. Obraťte se prosím se svým dotazem na její zástupce. Informace jsou uvedeny zde: https://www.bnsd.cz/.

S pozdravem

Markéta Vaňková

Brněnský džihád proti řidičům
(publikováno: 01.07.2022)

Dobrý den,

počet aut ve velkých, ale i menších městech, neustále stoupá. Nejsou to však jen auta místních obyvatel, ale také návštěvníků, studentů, firem a dalších subjektů. Ulice českých měst nejsou na takové množství vozidel postaveny a z tohoto důvodu hledají samosprávy nástroje, jak usnadnit lidem, kteří mají trvalý pobyt v obci, zaparkovat. Jde se především cestou budování záchytných parkovišť, parkovacích domů a také zavádění rezidentního parkovaní.

V oblastech, kde jsou zavedeny modré zóny, mají rezidenti a abonenti, neboli lidé se sídlem provozovny v dané lokalitě, větší šanci zaparkovat své vozidlo v blízkosti bydliště nebo sídla firmy. Peníze vybrané v rámci rezidentního parkování putují do Fondu mobility, ze kterého je následně financována výstavba dalších parkovacích kapacit nebo dětských dopravních hřišť. Za zmínku stojí připravovaná parkoviště na Kyjevské a Labské, úprava vnitrobloku na Bakalově nábřeží nebo projekt výstavby dětského dopravního hřiště v Černovicích.

Co se týče omezení rychlosti na provizorním mostě přes Svitavu, který je zde umístěn v rámci pokračující výstavby VMO Tomkovo náměstí-Rokytova, ta je nařízena z jediného důvodu. Tím je bezpečnost provozu. Musíme si uvědomit, že konstrukce této provizorní komunikace není stavěná na normální provoz. Proto, aby tento most zátěž projíždějících aut vydržel, je nutné dodržovat sníženou rychlost. K tomu je nutné dodržet hlukové limity, aby vyhovovaly hygienickým normám, a tlumit vibrace, aby nebyla ohrožena okolní zástavba. Další oblast, kterou ve své zprávě zmiňujete, je úsekového měření. To v tuto chvíli nikde v Brně zavedeno není. Většinou se instaluje ve městech v takových úsecích, které náleží státu, potažmo Ředitelství silnic a dálnic. Příkladem mohou být tunely rychlostních silnic. V jednom z nich, Husovickém, se mělo dle podnětu Policie ČR začít měřit už v minulém roce. Vedení města však usoudilo, že k tomu není vhodná doba ani podmínky. S měřením se tedy nezačalo a naše názory na tuto záležitost najdete v tiskové zprávě na webu města: https://www.brno.cz/brno-aktualne/tiskovy-servis/tiskove-zpravy/a/rychly-prujezd-tunely-se-zatim-sankcionovat-nebude-data-z-usekoveho-mereni-slouzi-k-vyhodnoceni-cho/.

Váš poslední apel mířil na připravovaná opatření v přednádražním prostoru. V oblastech, kde je větší pohyb lidí, typicky jako v okolí brněnského hlavního nádraží, máme za cíl dopravu zklidnit. S upraveným dopravním uspořádáním se zde významně sníží dopravní zátěž a zvýší se bezpečnost jak chodců, tak řidičů.

S pozdravem

Markéta Vaňková
Přímý vlak na letiště ve Vídni
(publikováno: 17.06.2022)

Dobrý den,

snahou pana radního Kratochvíla bylo zajistit přímé spojení Brna s vídeňským letištěm v co nejkratším čase. Nicméně se jedná o složitou záležitost, která musí být projednávána na mnoha úrovních – od regionální, státní po mezinárodní.

Co se týče linky zajišťované městem, na začátku června Rada města Brna schválila záměr, kterým dala souhlas s navazujícími kroky, které umožní přesunout projekt od jednacího stolu do reality. Záměr počítá s pilotním provozem v omezeném režimu. Od prosince 2022 zhruba do poloviny roku 2023 by zatím jezdil vlak méně často. Věříme, že by vybraný dopravce mohl jezdit i častěji, ovšem na komerční riziko, tedy bez finanční kompenzace ze strany města.

K tomuto dodám, že záležitost komunikujeme i se soukromými dopravci. Pro snadnější dostupnost letiště a pohodlnější cestování byla od poloviny června spuštěna přímá linka provozovaná jedním z nich.

Děkuji za pochopení a přeji pěkný zbytek dne.

S pozdravem

Markéta Vaňková
extrémní hluk z výstaviště ve večerních hodinách
(publikováno: 17.06.2022)

Dobrý den,

novelou zákona o ochraně veřejného zdraví s účinností od roku 1. 12. 2015 není produkce hudby ve venkovním prostoru omezena hygienickými limity. Obecně však platí dodržování nočního klidu od 22 hodin do 6. V případě rušení nočního klidu může být pořadatel postihován za přestupek.

Ve městě Brně je však platná obecně závazná vyhláška o nočním klidu. V příloze této vyhlášky jsou uvedeny akce, které omezit noční klid smějí. Poslední účinné verze najdete zde: https://www.brno.cz/dokumenty/soubor.php?cislo=45127&typ=1; https://www.brno.cz/dokumenty/soubor.php?cislo=45410&typ=1. Ve druhém odkazu je uveden i Vámi zmiňovaný koncert, který měl povolenou produkci do 23 hodin. Dodám, že se tato vyhláška aktualizuje 2 až 3x za rok.

Váš podnět jsem předala i pořadateli koncertů na výstavišti, jímž je klub Fléda.

S pozdravem

Markéta Vaňková

Bezpečnost v Brně
(publikováno: 03.06.2022)

Vážená paní,

mnohokrát děkuji za Váš podnět. Vaše negativní zkušenosti z poslední doby mě mrzí. Mohu Vás ujistit, že bezpečnost ve městě je jednou z mých priorit. Hlídky městské policie proto kontrolují střed Brna velmi intenzivně. Jen cílených kontrol zde za poslední měsíc strážníci provedli téměř sedmnáct set. V ulicích se v průběhu celého dne vyskytují jak pěší hlídky, tak autohlídky. Zároveň dění ve městě monitorují pracovníci dohledového centra městské policie, kteří prostřednictvím kamer dokážou odhalit protiprávní jednání mnohdy už v počátku, a spoustě případů se tak ve spolupráci se strážníky daří zcela předejít.

Městská policie konkrétně na Malinovského náměstí zaznamenává každoročně s oteplením větší pohyb lidí a mimo jiné i skupinek, které znečišťují park, jsou hlučné nebo někdy i obtěžují kolemjdoucí. Tomu se strážníci snaží předcházet co nejčastější přítomností. Vaši zkušenost jsem předala vedení Městské policie Brno, každý takový poznatek je pro nás velmi cenný.

Pro strážníky a policisty je velmi důležité, aby se o takovém incidentu dozvěděli co nejdříve po činu, kdy je ještě šance pachatele dopadnout.

Přeji Vám vše dobré a ještě jednou děkuji za čas, který jste věnovala sepsání zpětné vazby.

S úctou

Markéta Vaňková

Expo v Dubaji
(publikováno: 10.05.2022)

Dobrý den,

osobně jsem se světové výstavy EXPO v Dubaji nezúčastnila. Reprezentaci Brna zajistili zástupci vedení města a magistrátu. V českém pavilonu společně se zástupci Jihomoravského kraje prezentovali společnou expozici Micro & Macro. Ta měla za cíl zvýšit povědomí o Brnu a celém regionu mezi návštěvníky této prestižní akce.

Brno bylo představeno jako město elektronové mikroskopie a vesmírných technologií, tedy jako místo technického výzkumu a vývoje. O účasti města Brna a Jihomoravského kraje na EXPU byl Českou televizí natočen dokument, který byl odvysílán 13. dubna 2022 pod názvem Česká prvenství.

Dle odhadu organizátorů navštívilo prostory českého pavilonu během 14 dnů trvání expozice Micro & Macro 300 000 návštěvníků, což považuji za velký úspěch.

S pozdravem

Markéta Vaňková