Vsakovací dlažba
Dobrý den,
bylo by možné, aby při rekonstrukcích ulic, výstavbě obchodních center a pod. byla povinnost používat vsakovací dlažbu na parkovacích plochách určených pro vozidla? Zamezilo by se odtékání veškeré napršené vody do kanalizace, pomohlo by to zeleni ve městě a tím i klimatu, které se postupným oteplováním stále zhoršuje.
Předem děkuji za váš názor a odpověď.
Dobrý den,
Váš dotaz jsem konzultovala s kolegy z Kanceláře architekta města Brna a dospěli jsme k následujícímu. Zavedení plošné povinnosti používat vsakovací dlažbu na plochy parkovišť bohužel není možné. Je to především z důvodu značně rozdílných stanovištních podmínek na území Brna (různá morfologie terénu, odlišné hydrogeologické charakteristiky, limity vyplývající z existence sítí technické infrastruktury). Plošné vsakování také není jedinou možností, jak pracovat se srážkovými vodami. Takový předpis by navíc nemusel projít z pohledu legislativy – mohl by znamenat omezení volného pohybu zboží a vyžadoval by notifikaci Evropské unie.
Máme ale Brněnské stavební předpisy. Ty už nyní požadují v rámci nových parkovišť vymezit jeden výsadbový prostor pro stromy na osm stání. Územní plán v některých rozvojových lokalitách předepisuje povinnost řešení modro-zelené infrastruktury včetně hospodaření s dešťovou vodou jako součást kapacitního parkování. A nakonec – Kancelář architekta města v této věci připraví pro Brno zadání materiálu pracovně nazývaného „standard zelených parkovišť“, který by byl po schválení městem závazný pro odbory Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučený pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
S pozdravem
Markéta Vaňková
Váš dotaz jsem konzultovala s kolegy z Kanceláře architekta města Brna a dospěli jsme k následujícímu. Zavedení plošné povinnosti používat vsakovací dlažbu na plochy parkovišť bohužel není možné. Je to především z důvodu značně rozdílných stanovištních podmínek na území Brna (různá morfologie terénu, odlišné hydrogeologické charakteristiky, limity vyplývající z existence sítí technické infrastruktury). Plošné vsakování také není jedinou možností, jak pracovat se srážkovými vodami. Takový předpis by navíc nemusel projít z pohledu legislativy – mohl by znamenat omezení volného pohybu zboží a vyžadoval by notifikaci Evropské unie.
Máme ale Brněnské stavební předpisy. Ty už nyní požadují v rámci nových parkovišť vymezit jeden výsadbový prostor pro stromy na osm stání. Územní plán v některých rozvojových lokalitách předepisuje povinnost řešení modro-zelené infrastruktury včetně hospodaření s dešťovou vodou jako součást kapacitního parkování. A nakonec – Kancelář architekta města v této věci připraví pro Brno zadání materiálu pracovně nazývaného „standard zelených parkovišť“, který by byl po schválení městem závazný pro odbory Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučený pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
S pozdravem
Markéta Vaňková