Nový dotaz  

59. Nové nádraží

Autor: Jiří Zlámal
Datum zveřejnění: 25.06.2020
Vážená paní primátorko,doporučuji Vaší pozornosti článek na webu zdopravy.cz, kde je referováno o soutěži na nové nádraží - zkuste prosím věnovat čas přečtení komentářů. Myslím, ve shodě s většinou diskutujících, že setrvávání na odsunu nádraží někam quotdo kopřivquot je tou pravou brzdou rozvoje Brna v minulých letech - a bohužel i v současnosti. Nádraží zhorší dostupnost dopravy pro lidi, zhorší vazby MHD, zhorší situaci na kolejích opětovným přivedením nákladní dopravy na osobní nádraží... Všichni tvrdí, jak se má železnice podporovat - a v Brně se bude stavět špunt.Kdyby se zvolila varianta v centru, už dávno to mohlo za nádražím vypadat slušně. Včetně toho, že zájemci o pozemky v té oblasti je mohli mít zhodnocené. Namísto toho všechny politické reprezentace, už od komunistů, udržují Brno ve stavu permanentního brownfieldu. Zkuste o tom popřemýšlet.Odkaz na článek httpszdopravy.czbrnensti-radni-schvalili-pripravy-souteze-na-nove-nadrazi-51128Děkuji,Jiří Zlámal
Odpověď primátorky: 25.06.2020
Vážený pane Zlámale,

současný stav brněnského hlavního nádraží i tratí do něj zapojených neodpovídá moderním standardům, kapacitně je na hraně únosnosti a neumožňuje rozvoj železniční dopravy. Z tohoto důvodu byla zpracována studie proveditelnosti, která posuzovala tři možné varianty dalšího vývoje brněnského železničního uzlu: zachovat nádraží ve stávající poloze, přesunout je do lokality Nových sadů, nebo k řece Svratce. Studie proveditelnosti zohledňovala mnoho faktorů od dopravní návaznosti po náklady případných stavebních prací. Odborníci zachování současného nádraží nedoporučili, jinými slovy pouhá přestavba hlavního nádraží tam, kde je, není možná.

Kancelář architekta města Brna (KAM) se dokumenty týkajícími se variant přestavby železničního uzlu intenzivně a dlouhodobě zabývala a zpracovala doporučení, ve kterém jasně podpořila výstavbu nového nádraží nádraží ve variantě „Řeka“. Ve svém vyjádření zmínil KAM pozitiva jako nižší finanční náročnost, dřívější možnost výstavby a celkový pozitivní dopad na rozvoj města. K této variantě se přiklonilo nejen město Brno, ale také Jihomoravský kraj a Ministerstvo dopravy ČR. Osobně považuji za nejdůležitější to, že „Řeka“ je v pokročilejší fázi připravenosti a mohlo by se začít stavět mnohem dříve než pod Petrovem, neboť pro tuto podobu již existuje platné územní rozhodnutí a je i v souladu s územním plánem. Navazuje na ni i rozvoj jižního centra města, které je v současné době zanedbané. Měla by tu vyrůst nová čtvrť se stovkami bytů, s parky a dalšími navazujícími službami.

S pozdravem

Markéta Vaňková