Nový dotaz  

40. Nedostačující kapacita LZP

Autor: Petra Mikulova
Datum zveřejnění: 29.01.2020
Bohužel ač velmi nerada bych vás touto cestou chtěla upozornit na alarmující nedostačující kapacitu Lékařské zubní pohotovosti v Úrazové nemocnici. Během posledního měsíce jsem byla nucena se na tuto LZP dostavit dvakrát. Poprvé můj příchod byl ve všední den kolem 21h. Po uhrazení poplatku a vytisknutí pořadového čísla 54 jsem přes 2 hodinyčekala na ošetření. Po uběhnutí této doby z ordinace vyšla zdravotní sestra, která sdělila, že z kapacitnich důvodů ošetří pacienta pouze do čísla 45. Byla jsem tedy nucena LZP opustit bez ošetření. I přes léčbu u mého zubního lékaře jsem se během jednoho z víkendů musela na LZP vydat znovu. Po příchodu jsem obdržela číslo 95 s tím, že aktuální číslo ošetřovaného pacienta bylo 31.Na pohotovosti jsem strávila přes 5 hodin čekání. Také kapacity čekáren jsou absolutně nedostačující, lidé musí hodiny stát a někteří i venku před budovou. Za všechny tyto pacienty tedy snažně prosím a apeluji ať se situace nějakým způsobem řeší. Děkuji
Odpověď primátorky: 29.01.2020
Vážená paní Mikulová,
Vámi popisovaná situace na zubní pohotovosti v Úrazové nemocnici mě mrzí. Obrátila jsem se proto přímo na zástupce nemocnice a snažila se o této záležitosti zjistit více.
Zubní pohotovost v Brně využívají nejen spádoví pacienti (občané Brna a jeho okolí, studenti, zaměstnanci pobývající v Brně, cizinci, turisté apod.), ale také pacienti z jiných okresů, a dokonce i krajů. Přetížení je tedy způsobeno nadkapacitním množstvím pacientů. Nezřídka se stává, že některé z dalších pohotovostí v kraji z nějakého důvodu dočasně neordinují a pak jsou pacienti posíláni do Úrazové nemocnice. Příkladem může být zavřená pohotovost v Břeclavi v období vánočních svátků. A bohužel se tak stalo i mimo Jihomoravský kraj, konkrétně opět na Vánoce ve Zlínském kraji. Zde tato situace zatím nebyla vyřešena.
Stává se také, že někteří soukromí stomatologové nezajišťují zástupy během své nepřítomnosti, ale informují pacienty (cedulkou na dveřích v ordinaci), že je zastupuje pohotovost v Úrazové nemocnici v Brně.
Bohužel se stalo pravidlem, že o takových výpadcích na jakékoli úrovni není Úrazová nemocnice v Brně oficiálně informována. Dochází tak ke krizovým situacím, nejčastěji ke konci ordinační doby. Nejméně hodinu předem je potřeba počet pacientů redukovat, resp. odmítat ošetření (podle počtu čekajících a předpokládané délky jejich ošetření). O tom, že jsou lékaři plně vytíženi, svědčí počty ošetřených pacientů. Ve všední den je jich od 30 výše a ve volné dny kolem 70 až 95. To znamená, že ve všední den (v době od 18 do 24 hodin) je ošetřeno 5 pacientů za hodinu a ve volné dny (v době od 8 do 20 hodin) minimálně 6 pacientů.
Pokud např. vyšetření a ošetření spočívající v místní anestesii a vytržení jednoho zubu má Seznamem zdravotních výkonů stanovenou dobu celkem 40 minut, lze si snadno odvodit, že v režimu pohotovosti je tento čas často hluboce podkročen. I to dokazuje značné přetížení ambulance.
S redukcí počtu pacientů nelze počítat. Město Brno ale bohužel nemá nástroje, které by mohly tento problém vyřešit. Efektivní by mělo pouze systémové řešení, které však musí navrhnout MZ ČR.
Úrazová nemocnice v Brně přesto zahájí s poskytovatelem Zubní LPS, jímž je Jihomoravský kraj, jednání o možnosti zvýšení počtu sloužících stomatologů tak, aby byly trvale v provozu dvě stomatologická křesla. Nemocnice také přislíbila, že bude usilovat o prodloužení ordinační doby, především ve dnech volna.
Vážená paní Mikulová, doufám, že jsem Vám nelehkou situaci týkající se zubní pohotovosti osvětlila. Velmi si vážím lékařů, kteří zde tyto služby poskytují. Doufám, že se podaří výše zmiňovaná opatření prosadit.
Přeji Vám jen to nejlepší.
Markéta Vaňková