Nový dotaz  

136. Brněnský džihád proti řidičům

Autor: Jan Adamec
Datum zveřejnění: 01.07.2022
Vážená paní primátorko,
rád bych se Vás zeptal, proč jste začala podnikat kroky po vzoru bývalého primátora Vokřála s heslem „každý řidič je zločinec“ - zavádění rezidentního parkování jinými slovy placení výpalného městu za to, že občan může stát před svým vlastním domem a zároveň hlášení návštěvy babičky úřadům jako Orwellovo 1984. Úplnou absurditou je fakt, že placení tohoto výpalného Vám nezaručí parkovací stání - jinými slovy je to „poplatek za nic“ - zavedení omezení rychlosti přes Svitavu v rámci výstavby VMO a chystání dalších úsekových měření. Snad každému je jasné, že jediným důvodem úsekových měření je plnění městské kasy. Pokud už jste si jako zástupný argument vymysleli hluk z mostu, tak prosím skutečně zaveďte onu „dvacítku“ pouze na mostě - její konec nikde není uveden, takže zřejmě platí až ke křižovatce - zákazy odbočení vlevo u hlavního nádraží po vzoru Matěje Hollana. Proč chcete záměrně ještě více zhoršit průjezdnost městem nápadem z díly Žít Brno. Děkuji, JA

Odpověď primátorky: 01.07.2022
Dobrý den, pane Adamče,

počet aut ve velkých, ale i menších městech, neustále stoupá. Nejsou to však jen auta místních obyvatel, ale také návštěvníků, studentů, firem a dalších subjektů. Ulice českých měst nejsou na takové množství vozidel postaveny a z tohoto důvodu hledají samosprávy nástroje, jak usnadnit lidem, kteří mají trvalý pobyt v obci, zaparkovat. Jde se především cestou budování záchytných parkovišť, parkovacích domů a také zavádění rezidentního parkovaní.

V oblastech, kde jsou zavedeny modré zóny, mají rezidenti a abonenti, neboli lidé se sídlem provozovny v dané lokalitě, větší šanci zaparkovat své vozidlo v blízkosti bydliště nebo sídla firmy. Peníze vybrané v rámci rezidentního parkování putují do Fondu mobility, ze kterého je následně financována výstavba dalších parkovacích kapacit nebo dětských dopravních hřišť. Za zmínku stojí připravovaná parkoviště na Kyjevské a Labské, úprava vnitrobloku na Bakalově nábřeží nebo projekt výstavby dětského dopravního hřiště v Černovicích.

Co se týče omezení rychlosti na provizorním mostě přes Svitavu, který je zde umístěn v rámci pokračující výstavby VMO Tomkovo náměstí-Rokytova, ta je nařízena z jediného důvodu. Tím je bezpečnost provozu. Musíme si uvědomit, že konstrukce této provizorní komunikace není stavěná na normální provoz. Proto, aby tento most zátěž projíždějících aut vydržel, je nutné dodržovat sníženou rychlost. K tomu je nutné dodržet hlukové limity, aby vyhovovaly hygienickým normám, a tlumit vibrace, aby nebyla ohrožena okolní zástavba. Další oblast, kterou ve své zprávě zmiňujete, je úsekového měření. To v tuto chvíli nikde v Brně zavedeno není. Většinou se instaluje ve městech v takových úsecích, které náleží státu, potažmo Ředitelství silnic a dálnic. Příkladem mohou být tunely rychlostních silnic. V jednom z nich, Husovickém, se mělo dle podnětu Policie ČR začít měřit už v minulém roce. Vedení města však usoudilo, že k tomu není vhodná doba ani podmínky. S měřením se tedy nezačalo a naše názory na tuto záležitost najdete v tiskové zprávě na webu města: https://www.brno.cz/brno-aktualne/tiskovy-servis/tiskove-zpravy/a/rychly-prujezd-tunely-se-zatim-sankcionovat-nebude-data-z-usekoveho-mereni-slouzi-k-vyhodnoceni-cho/.

Váš poslední apel mířil na připravovaná opatření v přednádražním prostoru. V oblastech, kde je větší pohyb lidí, typicky jako v okolí brněnského hlavního nádraží, máme za cíl dopravu zklidnit. S upraveným dopravním uspořádáním se zde významně sníží dopravní zátěž a zvýší se bezpečnost jak chodců, tak řidičů.

S pozdravem

Markéta Vaňková